Επιτακτικά ζητήματα του ασφαλιστικού Φορέα   Υγειονομικών εν όψει του νέου ασφαλιστικού νόμου

Επιτακτικά ζητήματα του ασφαλιστικού Φορέα Υγειονομικών εν όψει του νέου ασφαλιστικού νόμου

Παρουσίαση:  

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ

 

Με αφορμή το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, επικαιροποιούνται οι πάγιες διεκδικήσεις της Ιατρικής Κοινότητας ως προς τον Ασφαλιστικό Φορέα των Υγειονομικών, το πρώην ΤΣΑΥ.

 H πρόβλεψη για την αποσύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών από το εισόδημα του ασφαλισμένου, την ελεύθερη επιλογή της ασφαλιστικής κατηγορίας και την ανταποδοτικότητα του ασφαλιστικού συστήματος, είναι μερικά από τα σημεία του ασφαλιστικού νομοσχεδίου, που πρέπει να εξεταστούν λεπτομερώς υπό το πρίσμα της ιδιαιτερότητας του ΤΣΑΥ, ως αμιγώς Αυτασφαλιστικού Οργανισμού. 

  Στα πλαίσια του νομικού, διοικητικού και ασφαλιστικού  περιβάλλοντος που έχει διαμορφωθεί μετά την ενσωμάτωση των Τομέων Υγειονομικών ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ στον ΕΦΚΑ (ν.4387/2016), την δραματική απομείωση των αποθεματικών του  Ταμείου, την συνεχιζόμενη μείωση του προσωπικού και τα προβλήματα που ανέκυψαν μετά την ενσωμάτωση του Κλάδου Υγείας  στον ΕΟΠΥΥ, επισημαίνονται ορισμένα από τα επιτακτικά ζητήματα που εξακολουθούν να χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

 

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ

 Η μεγάλη μείωση του προσωπικού που υπηρετούσε στον ΤΣΑΥ, έχει σαν αποτέλεσμα τις υπέρμετρες καθυστερήσεις  εκκαθάρισης των συνταξιοδοτικών φακέλων, με αποτέλεσμα η αναμονή έως την τελική απόδοση της σύνταξης να ξεπερνά τα 3,5 έτη, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους ασφαλισμένους που διακόπτουν το επάγγελμα τους προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν.  

Επισημαίνεται ότι η αναμονή για την θεσπισθείσα απόδοση προσωρινής σύνταξης,  μετά από πρόχειρο  λογιστικό έλεγχο εν αναμονή της οριστικής εκκαθάρισης, με ποσοστό 80% επί της οριστικής πριν την ενσωμάτωση του ΤΣΑΥ στο ΕΦΚΑ και 50% μετά την ενσωμάτωση, εγγίζει τους 9 μήνες.

 Μέχρις ότου καταστεί  εφικτή η ενίσχυση της υπηρεσίας με το απαραίτητο προσωπικό, η αναζήτηση εξωτερικών συνεργατών είναι αναγκαία, για την επίσπευση των συνταξιοδοτικών διαδικασιών.

 

ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΕΙΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ  ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ

 Παραμένει σε εκκρεμότητα μεγάλος αριθμός αιτήσεων ασφαλισμένων και εργοδοτών για εκκαθαρίσεις λογαριασμών και ρυθμίσεις  τους σε δόσεις σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. 

 Εκκρεμεί επίσης προς διεκπεραίωση μεγάλος αριθμός αιτήσεων (ασφαλισμένων και εργοδοτών) με προηγούμενες ρυθμίσεις καθώς επίσης και πρωτόκολλα εργοδοτών που έχουν συνταχθεί μετά από επιτόπιο έλεγχο του αρμοδίου τμήματος .

Επειδή αυτές οι εκκρεμότητες αυτό δεν κατέστη   δυνατόν να διεκπεραιωθούν από τους ελάχιστους εναπομείνατες υπαλλήλους του Ταμείου, μετά από εισήγηση της Δ.Ε. ΤΣΑΥ και απόφασης του Δ.Σ. του ΕΤΑΑ, υποβλήθηκε πρόταση  στο εποπτεύον Υπουργείο, προκειμένου  το όλο έργο της εκκαθάρισης να ανατεθεί σε τρίτους.  

Υπήρξε κατ αρχήν θετική ανταπόκριση αλλά το όλο θέμα παρέμεινε σε εκκρεμότητα μετά και την ενσωμάτωση του ΤΣΑΥ στον ΕΦΚΑ.

 

ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΕΙΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗΣ

 Μετά την μεταφορά στον ΕΟΠΥΥ του προσωπικού που υπηρετούσε στον Κλάδο Υγείας  του Ταμείου, παρέμειναν σε εκκρεμότητα πολλοί λογαριασμοί  που αφορούσαν περίθαλψη, των οποίων η διεκπεραίωση εξελίχθηκε με  εξαιρετικά βραδύ ρυθμό και δεν έχει ολοκληρωθεί.

 Από την Διοικούσα Επιτροπή του ΤΣΑΥ και τους Πανελλήνιους Υγειονομικούς Συλλόγους,  ζητήθηκε νομοθετική ρύθμιση ώστε να ανατεθεί σε τρίτους το έργο της εκκαθάρισης αυτών των εκκρεμοτήτων,  ενώ εν αναμονή αυτής της εξέλιξης προτάθηκε  η επάνοδος του προσωπικού  που έχει μεταφερθεί στον ΕΟΠΥΥ, ώστε να  προωθηθεί η διεκπεραίωση των λογαριασμών που ήδη καθυστερούσε υπέρμετρα.   

 Τα αιτήματα αυτά  παραμένουν σε εκκρεμότητα.

 

ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΡΓΟΔΟΤΩΝ- ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΕΜΜΙΣΘΩΝ

 Μολονότι είχε δημιουργηθεί Μητρώο Εργοδοτών και είχε τεθεί σε εφαρμογή η ηλεκτρονική υποβολή των καταστάσεων εισφορών και συνεισφορών και η ελεγχόμενη είσπραξη, εν τούτοις από τους πρώτους ελέγχους που είχαν γίνει, προέκυψε ότι μεγάλος αριθμός απογεγραμμένων εργοδοτών (κυρίως κλινικές της περιφέρειας) δεν είχαν συμμορφωθεί με τις ισχύουσες διατάξεις. 

 Για το λόγο βρίσκονταν σε εξέλιξη διαδικασία με την οποία καλούνταν οι εργοδότες που δεν είχαν υποβάλει καταστάσεις να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία του ηλεκτρονικού μητρώου τους και να προβούν στην υποβολή των καταστάσεων με ηλεκτρονικό τρόπο ως όφειλαν και να εξοφλήσουν τις εισφορές τους.  

Αποτέλεσμα αυτών των ελλείψεων ήταν οι υπάλληλοι του Γραφείου Εκκαθάρισης να αναλώνονται με τις ίδιες υποθέσεις οι οποίες συνήθως οδηγούνταν από τους αντίδικους σε όλες τις δικαστικές βαθμίδες.

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ  ΜΟΝΟΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ

 Μεγάλος αριθμός ασφαλισμένων, είχε ζητήσει τη διαγραφή του από την προαιρετική Κατηγορία Μονοσυνταξιούχων και την επιστροφή των εισφορών που είχαν καταβάλει, λόγω της ανασφάλειας για την πορεία των συντάξεων, μετά τις περικοπές που είχαν επιβληθεί σε αυτές με τους μνημονιακούς ασφαλιστικούς νόμους .

 Ως πρόσθετο μέτρο διαφύλαξης των Μονοσυνταξιούχων  η τότε Διοικούσα Επιτροπή του ΤΣΑΥ και οι Υγειονομικοί Σύλλογοι, απαίτησαν  να εξαιρεθεί  η απόδοση της κατηγορίας Μονοσυνταξιούχων  από τις μνημονιακές  περικοπές των συντάξεων, ως μη εμπίπτουσα στις διατάξεις λόγω προαιρετικότητας. 

 Δεν υπήρξε ανταπόκριση. 

 Με τον νόμο ν.4387/2016, η Κατηγορία Μονοσυνταξιούχων του ΤΣΑΥ καταργήθηκε και όλες οι εκκρεμότητες παρέμειναν ως είχαν.

 Ιδιαίτερο ζήτημα εγέρθηκε με τους Μονοσυνταξιούχους Υγειονομικούς που είχαν προχωρήσει σε ρύθμιση πληρωμής παλαιότερων οφειλών προς την Κατηγορία και των οποίων οι μηνιαίες δόσεις εγένοντο δεκτές εφόσον πληρώνονταν και οι τρέχουσες εισφορές μονοσύνταξης. 

 Παρά το γεγονός ότι οι τρέχουσες εισφορές καταργήθηκαν, το Ταμείο εξακολουθεί  να εισπράτει τις δόσεις της ρύθμισης, παρά το γεγονός ότι δεν καταβάλλονται πλέον οι τρέχουσες εισφορές.

 Είναι ένα ζήτημα που πρέπει να ρυθμιστεί στα πλαίσια του νέου ασφαλιστικού νόμου που βρίσκεται εν αναμονή.

 

ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΙ 

 Υπήρξε  μεγάλη καθυστέρηση στην σύνταξη των Ισολογισμών –Απολογισμών των ετών 2002 -2004 η οποία είχε  ανατεθεί στην εταιρία ΣΟΛ (Συνεργαζόμενοι Ορκωτοί Λογιστές).

 Η καθυστέρηση προέκυψε μετά από παρέμβαση του εποπτεύοντος Υπουργείου για μείωση του αρχικού τιμήματος, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την τροποποίηση του αρχικώς σχεδιασμένου έργου και τη δημιουργία εμπλοκής στην πορεία του.

 Η ανάθεση του έργου της κατάρτισης των υπόλοιπων Ισολογισμών (2005-2011) σε τρίτους είχε εγκριθεί από το εποπτεύον Υπουργείο, με την προοπτική ότι η διαδικασία αυτή θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ,  μαζί με τους Ισολογισμούς όλων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης που ήταν σε εκκρεμότητα (συμπεριλαμβανομένου και του ΙΚΑ). 

 Φυσικά η εξέλιξη έχει αποτελματωθεί μετά την θεσμοθέτηση του ΕΦΚΑ

 

ΕΡΓΟΔΟΤΙΚΕΣ ΕΙΣΦΟΡΕΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ 
ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟ ΤΑΜΕΙΟ

 Το ΔΣ του ΕΤΑΑ με απόφασή του, είχε ζητήσει  την κατάργηση των διατάξεων που  εξαιρούν το Δημόσιο, το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και τους  Φορείς που  η μισθοδοσία του προσωπικού τους βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, από την υποχρέωση αποδόσεως στους Τομείς Υγειονομικών του ΕΤΑΑ, της Εργοδοτικής Εισφοράς του Κλάδου Συντάξεως. 

 Το  υποβληθέν  αρμοδίως σχέδιο νομοθετικής ρύθμισης,  ουδέποτε διεκπεραιώθηκε.

 

ΣΤΕΓΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ

 Στα πλαίσια των παροχών του Ταμείου έχει καθιερωθεί ο λογαριασμός  «Στέγη Υγειονομικών» για την υποστήριξη των μοναχικών συνταξιούχων, ο οποίος σε παρελθόντα χρόνο είχε υπαχθεί στον Κλάδο Υγείας, χωρίς να έχει κάποια σχέση η εξάρτηση με την ασφάλιση στον Κλάδο αυτό η τις παροχές του.  

Μετά την ένταξη του Κλάδου Υγείας στον ΕΟΠΥΥ, ανέκυψε η αναγκαιότητα μεταφοράς της Στέγης Υγειονομικών σε άλλο Κλάδο του Ταμείου προκειμένου να εξακολουθήσει να παρέχει τις υπηρεσίες τους στους υπερήλικες μοναχικούς συνταξιούχους του Ταμείου. 

Επειδή για την χορήγηση των παροχών της Στέγης Υγειονομικών όπως προβλέπονταν από την σχετική νομοθεσία, δεν αποτελούσε προϋπόθεση η ασφάλιση στον Κλάδο Υγείας των Υγειονομικών του ΕΤΑΑ, για την ευόδωση των σκοπών και την απρόσκοπτη χρηματοδότηση των παροχών της Στέγης Υγειονομικών, κρίθηκε   απαραίτητο να μεταφερθεί η κινητή και ακίνητη περιουσία και οι πιστώσεις της Στέγης Υγειονομικών από τον Κλάδο Υγείας του Τομέα Υγειονομικών του ΕΤΑΑ,  στον Κλάδο  Σύνταξης του Ταμείου.  

 Το θέμα είχε περάσει όλα τα στάδια επεξεργασίας και έχρηζε απόφασης από το εποπτεύον Υπουργείο. 

 Σήμερα το ζήτημα αναζητείται στις ακαθόριστες διαδικασίες του ΕΦΚΑ.

  

ΛΟΥΤΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΑΡΛΙΤΖΑ 
ΘΕΡΜΗΣ ΛΕΣΒΟΥ 

Η οικοπεδική έκταση ιδιοκτησίας ΤΣΑΥ στην Θερμή Λέσβου που περιλαμβάνει τις γνωστές λουτροπηγές  και το νεοκλασικό ξενοδοχειακό συγκρότημα ΣΑΡΛΙΤΖΑ, βρίσκεται εγκαταλελειμμένη από δεκαετίες και οι εμπεριεχόμενες σε αυτή κτιριακές εγκαταστάσεις, έχουν υποστεί εκτεταμένες φθορές και βρίσκονται προς της κατάρρευσης τους. 

 Πραγματοποιηθείσες δαπανηρές μελέτες και παλαιότερες προσπάθειες αξιοποίησης  αυτού του περιουσιακού στοιχείου εκ μέρους του Ταμείου, δεν απέδωσαν κανένα αποτέλεσμα καθώς στην όλη υπόθεση ενεπλάκησαν αποτρεπτικά η Αρχαιολογία και η Πολεοδομία.   

Προ ετών η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου  πρότεινε να της παραχωρηθεί κατά χρήση το ακίνητο, προκειμένου να ενταχθεί σε προγράμματα ανακατασκευής, ανάπλασης, ανάδειξης  και αξιοποίησης του ακινήτου ως Λουτρικού Κέντρου και Ξενοδοχειακής Μονάδας, με την ένταξη του συνολικού έργου στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα  JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas) .

Η πρόταση έγινε κατ αρχή δεκτή και το όλο θέμα υποστηρίχθηκε νομικά υπό το πρίσμα της διασφάλισης των συμφερόντων του Ταμείου.

 Η διαδικασία αξιοποίησης του ακινήτου έχει ανασταλεί μετά την ενσωμάτωση του ΤΣΑΥ και του ΕΤΑΑ στον ΕΦΚΑ. 

Αυτά είναι μερικά από τα σημαντικότερα ζητήματα που αφορούν τον Ασφαλιστικό Φορέα των Υγειονομικών και απετέλεσαν διαχρονικές διεκδικήσεις της Ιατρικής Κοινότητας. 

Οι συνεχιζόμενες διεργασίες εν όψει της κατάθεσης του επικείμενου Ασφαλιστικού Νομοσχεδίου στη Βουλή, αποτελούν μια ευκαιρία διεκδίκησης, ώστε να προωθηθούν οι αναγκαίες λύσεις στα ζητήματα που αφορούν τον Ασφαλιστικό Φορέα  των Υγειονομικών, παρά το γεγονός ότι τυπικά μετά την ενσωμάτωση του στον ΕΦΚΑ, έχει απολέσει την αυτόνομη υπόσταση του.  


Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα