Το «πολλαπλό βιβλίο» - ακόμη μια φορά - στην ελληνική εκπαίδευση

Το «πολλαπλό βιβλίο» - ακόμη μια φορά - στην ελληνική εκπαίδευση

Γράφει ο

Κωνσταντίνος Α. Ζώκος

Δάσκαλος Φυσικής - egno.gr

Μια ακόμη φορά - στο τέλος της περασμένης χρονιάς - εμφανίστηκε στο προσκήνιο κυβερνητικών προτάσεων το «πολλαπλό βιβλίο», από την υπουργό που είναι υπεύθυνη για την ελληνική εκπαίδευση. Αναφέρεται ως «μία ακόμη σημαντική μεταρρύθμιση», η οποία «δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη» και τίθενται ως στόχοι της ενέργειας αυτής «η απομάκρυνση από το ένα και μοναδικό βιβλίο και την αποστήθιση, ο συνδυασμός πηγών από τους μαθητές και η περαιτέρω ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης». Μάλιστα, παρουσιάστηκε από κύκλους του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ως «εκπαιδευτική τομή μεγάλης κλίμακας, εξαιρετικά σύνθετη και δύσκολη στην υλοποίησή της» [1].

Είναι εύκολο να διαπιστωθεί ότι το εγχείρημα δεν είναι καινούργιο: το «πολλαπλό βιβλίο», με την ίδια ή ανάλογη μορφή ως πρόταση παρουσιάστηκε κατά τη δεκαετία του 1990, από το ΠαΣοΚ και φυσικά υλοποιήθηκε ακριβώς με τη διαδικασία που αναφέρεται από την ανακοίνωση της κ. Υπουργού, καθώς η επιλογή και τότε έγινε «ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία». Η πρόταση και η εφαρμογή της κατά τη δεκαετία του 1990, έγινε ως μέρος της εκπαιδευτικής αλλαγής που, τότε, το ΠαΣοΚ προώθησε, με τη σύνταξη - για πρώτη φορά - Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών και με βάση τα επιμέρους προγράμματα σπουδών των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, τα οποία προηγήθηκαν, της συγγραφής των «νέων βιβλίων».

Βέβαια, τότε, υπήρξε έντονος προβληματισμός για τη μορφή της «πολλαπλότητας» του σχολικού βιβλίου, ο οποίος θα μπορούσε να μεταφερθεί και στη πρόσφατη πρόταση της Υπουργού που είναι αρμόδια για την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής της Κυβέρνησης. Δυο από τις κύριες διαδρομές του προβληματισμού που εμφανίστηκαν (και λογικά μπορεί να προβληματίζουν και σήμερα) είναι:

Θα υπάρξει συγγραφή δυο ή περισσοτέρων σχολικών βιβλίων για τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Από αυτά, οι διδάσκοντες το γνωστικό αντικείμενο εκπαιδευτικοί,

(α) θα επιλέξουν το ένα, το οποίο - αυτό και μόνο - θα διδάσκονταν στη σχολική μονάδα που το επέλεξε;

(β) θα μπορούσαν να αντλούν στοιχεία από όλα τα «εγκεκριμένα βιβλία» και για να διαμορφώσουν τη δική τους - κατάλληλη για κάθε μαθητικό περιβάλλον - διδακτική προσέγγιση, είτε ατομικά είτε ως σχολική μονάδα;

H έννοια της πολλαπλότητας εμφανίζεται να μην υπηρετείται ή να υπηρετείται ατελώς στο πλαίσιο του ερωτήματος (α), αφού στην περίπτωση αυτή θα υπάρχει μόνο ένα βιβλίο - αυτό που επιλέγεται από τους εκπαιδευτικούς - και θα παραμένει ουσιαστικά το μοναδικό βιβλίο που θα (εξ)υπηρετεί το έργο των εκπαιδευτικών. Τα άλλα, αυτά που δεν θα επιλεγούν «από τα εγκεκριμένα βιβλία», από τα πράγματα θα υποχωρήσουν ως οντότητες εκπαιδευτικής διαδικασίας, αφού το έργο θα μπορεί να εξυπηρετηθεί από το βιβλίο που θα επιλεγεί. Το (πολιτικό) «πλεονέκτημα» σε αυτή την περίπτωση είναι ότι αυτή η ατελής πολλαπλότητα του βιβλίου μπορεί να «κουμπώσει» σε όποια εκπαιδευτική διαδικασία και κυρίως σε αυτή που μέχρι τώρα είναι κυρίαρχη στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Στο πλαίσιο του ερωτήματος (β), η έννοια της πολλαπλότητας είναι περισσότερο πλήρης και πιο εμφανής, αφού στην περίπτωση αυτή δεν θα υπάρχει μόνο ένα βιβλίο αλλά περισσότερα και ο εκπαιδευτικός θα μπορεί - χρησιμοποιώντας όλα «τα εγκεκριμένα» βιβλία ή πακέτα - να συγκροτεί πρωτότυπες και ξεχωριστές διδακτικές προσεγγίσεις, αναπτύσσοντας πρωτοβουλίες για την (εξ)υπηρέτηση του έργου του. Το (πολιτικό) «μειονέκτημα», όμως, σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι, η πλήρης πολλαπλότητα του σχολικού βιβλίου ή πακέτου, θα μπορούσε να αλλάξει με επαναστατικό τρόπο την εκπαιδευτική διαδικασία, οδηγώντας όλο το σχολείο σε μια ουσιαστική και σχεδιασμένη πραγματική αλλαγή.

Όταν εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το «πολλαπλό βιβλίο», κατά τη δεκαετία του 1990 από την κυβέρνηση του ΠαΣοΚ, επιλέχθηκε η εφαρμογή να είναι στο πλαίσιο που θέτει το ερώτημα (α). Έτσι, δημιουργήθηκαν περισσότερα από ένα διδακτικά πακέτα (όχι απλά βιβλία), από αυτά - τα εγκεκριμένα - αφού τέθηκαν στην κρίση επιλογής των εκπαιδευτικών των σχολικών μονάδων, επιλέχθηκε ένα και αυτό τελικά (εξ)υπηρέτησε το έργο των δασκάλων των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων. Η πολλαπλότητα του διδακτικού υλικού, από τα πράγματα φαίνεται πως τελικά δεν επηρέασε επί τα βελτίω την εκπαιδευτική διαδικασία, δεν άλλαξε σχεδόν τίποτε και το εκπαιδευτικό σύστημα χωρίς καμιά βελτίωση συνέχισε την πορεία πτώσης για να φτάσει στην σημερινή του κατάσταση. Η έννοια της πολλαπλότητας εκφυλίστηκε και στο τέλος το σύστημα επανήλθε στην προηγούμενη κατάσταση την οποία υποτίθεται ότι ήθελε να ανατρέψει

Φαίνεται πως η πρόταση της σημερινής Υπουργού της Εκπαίδευσης, της κ. Κεραμέως, με τον τρόπο που παρουσιάστηκε, ούτε χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία ούτε μπορεί να θεωρηθεί καινοτόμος. Φαίνεται ότι και πάλι ακολουθείται το πλαίσιο εκείνο που έχει το (πολιτικό) «πλεονέκτημα» της εφαρμογής σε μια εκπαίδευση υποβαθμισμένη, χωρίς να αλλάζει κάτι, παρά τις διακηρύξεις ότι με αυτό ο μαθητής/τρια θα απομακρυνθεί «από το ένα και μοναδικό βιβλίο και την αποστήθιση». Έτσι, η εκτίμηση είναι πως δεν θα υπάρξει «ο συνδυασμός πηγών από τους μαθητές και η περαιτέρω ανάπτυξη της κριτικής τους σκέψης» και αυτό, μάλιστα, θα πρέπει να συνδυαστεί με τον κυρίαρχο μηχανισμό που έχει υποτάξει το σχολικό σύστημα σε μια κατάσταση πτώσης: το φροντιστήριο. Εδώ, όμως, τα πράγματα μπερδεύονται, αφού εμπλέκονται πλέον και άλλα ζητήματα που συνδέονται με την οικονομία, την ανεργία, την κοινωνική αλλοτρίωση κά..

Αναφορές:

[1] https://www.amna.gr/home/article/699285/Prochora-i-ulopoiisi-tou-pollaplou-bibliou-gia-oles-tis-bathmides-tis-ekpaideusis - Άντληση 09/01/2023, 23:45

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

5ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής και Ερμηνείας Πρωτότυπων Μονολόγων επί Σκηνής

5ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Συγγραφής και Ερμηνείας...

Η Ένωση Σεναριογράφων Ελλάδος, ως γνωστόν, καθιέρωσε...

ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΝΕΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΤΟΠΑΛΙΔΗ «ΑΛΑΤΙ ΧΟΝΤΡΟ»

ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΝΕΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΤΟΠΑΛΙΔΗ...

Μόλις κυκλοφόρησε από τον εκδοτικό οίκο «Ἀνάλεκτο»,...

Την Κυριακή 12 Οκτωβρίου η παρουσίαση του βιβλίου του Γιάννη Μοσχόπουλου
Εμπλουτισμός της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Νάουσας με νέους τίτλους

Εμπλουτισμός της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Νάουσας με...

Ο Δήμος Ηρωικής Πόλης Νάουσας και η Αντιδημαρχία...

6 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ & ΟΙΚΙΣΜΩΝ

6 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ &...

Της Αναστασίας Πάπαρη Δρ Αρχιτέκτων & Πολεοδόμος /...

Στα Ιωάννινα το Imathia Quality,  το τριήμερο 10-12 Οκτωβρίου -Θα προβάλει τον τουρισμό, τον πολιτισμό, τη γαστρονομία και το επιχειρείν

Στα Ιωάννινα το Imathia Quality, το τριήμερο 10-12 Οκτωβρίου -Θα...

Μετά από μια πετυχημένη πορεία σε Ζάππειο Μέγαρο,...

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ   - ΨΗΦΙΣΜΑ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ - ΨΗΦΙΣΜΑ

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αλεξάνδρειας, στην...

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 5 ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΑ  ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ

ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ 5 ΘΕΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ

Ο Φιλανθρωπικός μη Κερδοσκοπικός Σύλλογος Γονέων και...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Η είδηση της αιφνίδιας απώλειας του 66χρονου ηλεκτρολόγου Γιώργου Κουτσιώνη, το πρωί της Τετάρτης (29/5/2024), σκόρπισε θλίψη στην κοινωνία της Βέροιας.  Ο Γιώργος Κουτσιώνης υπήρξε άριστος επαγγελματίας και...

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα, πρωί Δευτέρας 1 Απριλίου, λίγο πριν τις 10.00, στην Πατρίδα Βέροιας, όταν  ΙΧ αυτοκίνητο που κινούνταν απο Βέροια προς Νάουσα , ξέφυγε απο τον έλεγχο, πέρασε στο αντίθετο...

Από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος - Καθαριότητας και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Βέροιας, ανακοινώνεται ότι επικαιροποιήθηκε από την ΕΜΥ, το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, το οποίο για την περιοχή μας,...

Ο χαρακτηριστικός ήχος και το προειδοποιητικό μήνυμα από το 112 ελήφθη πριν λίγο(απόγευμα Δευτέρας 04/9) από τους κατοίκους σε όλη την Ημαθία. Το «καμπανάκι» από την Πολιτική Προστασία χτύπησε λόγω της...