ΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΕΝΘΗΜΑ ΣΕ  ΕΠΙΤΥΜΒΙΕΣ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ

ΕΝΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΕΝΘΗΜΑ ΣΕ ΕΠΙΤΥΜΒΙΕΣ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΤΗΣ ΒΕΡΟΙΑΣ

Γράφει ο Θωμάς Γαβριηλίδης

Φιλόλογος-Συγγραφέας


Διαβάζοντας κάποιες επιγραφές σε επιτύμβιες στήλες του «Τοίχου της Μνήμης» του Αρχαιολογικού Μουσείου Βεροίας παραξενεύεσαι βλέποντας έναν διαφορετικό τύπο δοτικής πτώσης ονομάτων κατά τα άλλα πολύ γνωστών, όπως π.χ. είναι τα ονόματα Ερμής και Ξιφίας.

Ποιος δε ξέρει το θεό Ερμή, τον αγγελιοφόρο των ολύμπιων θεών και τον ξιφία, ένα από τα πιο νόστιμα ψάρια;

Παραξενεύεσαι επειδή βλέπεις να γράφεται «ΤΩ ΕΡΜΗΝΙ» και «ΤΩ ΞΙΦΙΑΝΙ» ενώ θα περίμενες να δεις «ΤΩΙΕΡΜΗΙ» και «ΤΩΙΞΙΦΙΑΙ». Βλέπεις δηλαδή ότι κατά τον 2ο αιώνα μετά Χριστόν, στον οποίο ανήκουν και οι δύο αυτές επιγραφές του Α.Μ.Β., στο άρθρο τους παραλείπεται η κατάληξη «ι» της δοτικής, ενώ στα ονόματα διατηρείται, ενισχυμένη με ένα –ν-, το οποίο «εντίθεται», μπαίνει ανάμεσα στο θέμα και στην κατάληξη του ονόματος, γι’ αυτό και ονομάζεται «ένθημα». Αλλά ας δούμε ολόκληρες τις επιτύμβιες επιγραφές που έχουν το ενδιαφέρον ένθημα –ν-.

Α΄ «ΑΓΑΠΗ ΕΡΜΗΝΙ ΤΩ ΙΔΙΩ ΑΝΔΡΙ ΜΝΕΙΑΣ ΧΑΡΙΝ»

Με περισσότερα λόγια η παραπάνω επιτύμβια επιγραφή μας λέει ότι η χήρα Αγάπη αφιέρωσε πάνω στον τάφο του άνδρα της Ερμή μια επιτύμβια στήλη για να τον θυμούνται οι άνθρωποι και στο μέλλον.

Η επιτύμβια στήλη της Αγάπης και του Ερμή, η οποία είναι τώρα αναρτημένη στη δυτική πλευρά του μεταλλικού Τοίχου της Μνήμης του Α.Μ.Β., είναι από λευκό μάρμαρο, παραλληλόγραμμη, με αέτωμα και φέρει ανάγλυφες δύο ολόσωμες όρθιες μορφές, ενός άνδρα και μίας γυναίκας, που πρέπει να είναι ο Ερμής και η Αγάπη, μαζί στη ζωή, μαζί και στην επιτάφια στήλη. Η επιγραφή της είναι χαραγμένη στο μέτωπό της σε συνεχή μορφή (χωρίς να χωρίζονται οι λέξεις) όπως συνήθιζαν να γράφουν οι Αρχαίοι μας, και είναι λακωνική, επιγραμματική, αρκείται στα εντελώς απαραίτητα: Το όνομα της αφιερώτριας, το όνομα του νεκρού στον οποίο γίνεται η αφιέρωση, η συγγένειά τους και ο λόγος της αφιέρωσης, η επιθυμία να μην ξεχαστούν, να μην πεθάνει και η μνήμη τους, και δεν πέθανε χάρη στη μικρούλα μαρμάρινη επιτύμβια στήλη τους, που ήδη είδε να περνούν από μπροστά της δεκαοχτώ αιώνες…

Β΄ «ΑΦΡΟΔΙΤΩ ΤΩ ΙΔΙΩ ΑΝΔΡΙ ΞΙΦΙΑΝΙ ΜΝΗΜΗΣ ΧΑΡΙΝ ΕΚ ΤΩΝ ΕΚΕΙΝΟΥ»

Με περισσότερα λόγια, η παραπάνω επιτύμβια επιγραφή θα μας έλεγε ότι η χήρα Αφροδιτώ αφιέρωσε στον άνδρα της Ξιφία την επιτύμβια στήλη, η οποία φιλοτεχνήθηκε με χρήματα που της κληροδότησε εκείνος, για να μείνει στη μνήμη των ανθρώπων.

Η επιτύμβια στήλη του Ξιφία που βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του μεταλλικού Τοίχου της Μνήμης του Α.Μ.Β. είναι από λευκό μάρμαρο και παρουσιάζει μέσα σε παραλληλόγραμμο βάθυσμα ανάγλυφη παράσταση νεκρόδειπνου με ξαπλωμένο σε ανάκλιντρο μονομάχο, όπως συμπεραίνεται και από την παράσταση ανάγλυφου συμπλέγματος περικεφαλαίας πάνω σε θυρεό (scutum).

Η όλη εικόνα συμπληρώνεται και από την παρουσία τραπεζιού μπροστά στο ανάκλιντρο και ενός σκύλου κάτω από αυτό, ενώ στο πλαίσιο της επιτύμβιας στήλης υπάρχουν και έξι συνολικά ανάγλυφα στεφάνια που συμβολίζουν ισάριθμες μονομαχικές νίκες.

Ο μονομάχος Ξιφίας, όπως συμπεραίνεται και από το μονομαχικό, ψευδώνυμο προφανώς, που είναι όνομα ψαριού, έπαιζε στο μονομαχικό «παιχνίδι» του «δικτυοβόλου» (retiarii) και «μαρμύλλωνα» το ρόλο του δεύτερου, δηλαδή του ψαριού όπως και ο Πόπλις Μαρίσκος, στον οποίο ήταν αφιερωμένο προηγούμενο σημείωμά μου (ΛΑΟΣ Σαββατοκύριακου 2-3 Μαρτίου 2024).

Γ΄ «ΑΝΝΙΑ ΕΠΙΓΟΝΗ ΦΛΑΒΙΑΝΩ ΤΩ ΙΔΙΩ ΤΕΚΝΩ ΤΩ ΚΑΙ ΠΑΠΠΟΥΝΙ ΜΝΕΙΑΣ ΧΑΡΙΝ»

Το ένθημα (εντίθημι) –ν- βλέπουμε ότι υπάρχει και στην προσωνυμία «Παππούνι» της παραπάνω επιγραφής, η οποία είναι χαραγμένη στην κύρια όψη ενός επιτύμβιου βωμού των αρχών του 3ου αιώνα μετά Χριστόν του Αρχαιολογικού Μουσείου Βεροίας.

Ο τύπος «Παππούνι» είναι δοτική ενικού αριθμού του ονόματος παππούς με το ένθημα –ν-.

Από την επιγραφή αυτή και από άλλες σχετικές συμπεραίνεται ότι το αρχαίο ουσιαστικό «ο πάππος» είχε πάρει τη μορφή «ο παππούς» ήδη από τις αρχές του 3ου μ.Χ. αιώνα, και πιθανόν και νωρίτερα.

Στην επιγραφή, που μας απασχολεί, ο τύπος «τω παππούνι» χρησιμοποιείται ως προσωνυμία κάποιου που ονομαζόταν Φλαβιανός, δηλαδή σαν ένα «παρατσούκλι» (παρατίτλιο-παράτιτλο).

Πολλά παρατσούκλια, ως γνωστόν, στο παρελθόν έγιναν επώνυμα (π.χ. Μακρής, Κοντός, Μυταράς κ.ά.). Σαν τέτοιο επώνυμο το «Παππούνις» δεν αποκλείεται, μαζί με άλλα παρόμοια βέβαια, να γεννοβόλησαν μια σειρά από νεοελληνικά επώνυμα με κατάληξη –ούνις-ούνης (π.χ. Στεργιούνης, Πιτσούνης, Βουρδούνης κ.ά.).

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΝΗΜΕΣ

Το ένθημα –ν- της αρχαίας μακεδονικής διαλέκτου, που δεν τίποτε άλλο παρά ένα «παιχνίδισμα» με τον εύηχο φθόγγο –ν- που χαρίζει μια ευχάριστη μουσική νότα στη γλώσσα, μου θύμισε παρόμοιο παιχνίδισμα σε νεοελληνικό βεργιώτικο δημοτικό τραγούδι, ερωτικού περιεχομένου, που αρχίζει με τη φράση «Σε μια ασημο-νό-κουπα θέλου να πιω πέντε –ν- έξι…» και σε ναουσαίϊκη παραλλαγή του με τη φράση «Μ’ ένα μικρό καυκο-νό-πουλο θέλου να πιω πέντε-ν-έξι» καθώς κι ένα ποντιακό σκωπτικό δίστιχο, που μου έλεγε η μάνα μου κάθε φορά που το ‘φερνε η συζήτηση σε μια ερωτική ιστορία μιας συμπατριώτισσάς της, πόντιας χριστιανής και ενός κοντοχωριανού τους πόντιου μουσουλμάνου, που λέει τα εξής:

«Η Βιργινία εφόρνεν και –ν-άσπρο νυφικόνι

εγάπεσεν το Μουχαμέτ κι εφέκεν το Χριστόνι»

(=Η Βιργινία εφορούσε και άσπρο νυφικό, αγάπησε το Μωάμεθ κα άφησε το Χριστό).

Στη ναουσαίϊκη παραλλαγή του προαναφερθέντος δημοτικού τραγουδιού, που ευτύχησα να το ακούσω να τραγουδιέται σε σπιτικά γλέντια, διαπίστωσα ότι το σχετικό παιχνίδισμα βοηθούσε το ρυθμό του τραγουδιού με την παρεμβολή του –ν- μαζί με το φωνήεν της προηγούμενης συλλαβής της λέξης στην οποία ενσωματωνόταν, π.χ. ασημο-νό-κουπα, φε-νέ-ξει, κο-νό-ρη, δικα-να μου κ.λπ. και μερικές φορές παρεμβαλλόταν ανάμεσα σε δύο λέξεις για να αποφευχθεί η χασμωδία, όπως π.χ. στη φράση «κέρνα με πέντε-ν-έξι», όπως και στη φράση του ποντιακού δίστιχου «εφόρ-νεν και –ν-άσπρο νυφικόνι».

Για το ποντιακό δίστιχο η μάνα μου θυμόταν ολόκληρη ιστορία. Η Βιργινία ήταν γειτόνισσά της. Είχε ερωτευτεί έναν ελληνοπόντιο μουσουλμάνο, από εκείνους τους Έλληνες οι οποίοι αλλαξοπίστησαν, επειδή δεν άντεχαν την αδιάκοπη καταπίεση των Τούρκων, με συνέπεια όμως οι χριστιανοί συμπατριώτες τους να τους θεωρούν Τούρκους και να μη θέλουν να συμπεθεριάζουν μαζί τους.

Η μάνα μου, που ήταν παιδούλα, όταν διαδραματίστηκε η υπόθεση της Βιργινίας και του Μεχμέτ, θυμόταν ότι έτυχε να δει τους δύο ερωτευμένους πάνω σ’ ένα άσπρο άλογο να καλπάζουν προς την έξοδο του χωριού, όπως και τον αδερφό της Βιργινίας, ο οποίος, όταν έμαθε την εκούσια απαγωγή της αδερφής του «έφαγε τον τόπο», καβαλάρης κι αυτός, να τη βρει για να τη σφάξει, που τους ντρόπιασε, αλλά μάταια. Το πουλάκι είχε πετάξει.

Έπειτα από χρόνια, έλεγε, συνεχίζοντας την αφήγηση της ιστορίας της Βιργινίας, η μάνα μου, όταν, μετά τη μικρασιατική εκστρατεία και τον ξεριζωμό των Χριστιανών από την πατρογονική του γη, άνοιξαν τα τούρκικα σύνορα, ο αδερφός της Βιργινίας, πρόσφυγας στη Νάουσα, πήγε να δει για τελευταία φορά τη γενέτειρά του, τη Βαρενού της Αργυρούπολης του Πόντου. Τη βρήκε σχεδόν έρημη, να κατοικείται μόνο από μία οικογένεια, την οικογένεια της Βιργινίας και του Μεχμέτ και το τσούρμο «τα τουρκοπούλια τους».

Τα δύο αδέρφια αγκαλιάστηκαν με σπαραγμό και ο πρόσφυγας αδερφός αποχαιρετώντας την τουρκεμένη αδερφή του την καλοτύχισε που είχε μείνει στα πατρογονικά τους χώματα. Γύρισε στη Νάουσα και πέθανε στην Παναγία Σουμελά του Βερμίου έναν δεκαπενταύγουστο…

Φωτογραφία: Επιτύμβια στήλη Αγάπης-Ερμή «Τοίχος Μνήμης»

Εφημερίδα ΛΑΟΣ 2
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα ΛΑΟΣ 2 -

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κλειστό στις 29 Απριλίου και 6 Μαΐου το Τμήμα Ένδυσης – Υπόδησης του Κοινωνικού Παντοπωλείου Αλεξάνδρειας

Κλειστό στις 29 Απριλίου και 6 Μαΐου το Τμήμα Ένδυσης –...

Ο Δήμος Αλεξάνδρειας ανακοινώνει ότι το Τμήμα Ένδυσης...

Πασχαλινές ευχές και δώρα από το ΚΔΑΠ ΜΕΑ  στον Δήμαρχο Νάουσας

Πασχαλινές ευχές και δώρα από το ΚΔΑΠ ΜΕΑ στον Δήμαρχο...

 Μια πολύ ωραία επίσκεψη δέχθηκε το πρωί της...

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΒΡΑΙΚΟ ΕΘΝΟΣ ΕΧΟΥΝ ΒΙΟΥΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΥΣ

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΒΡΑΙΚΟ ΕΘΝΟΣ ΕΧΟΥΝ ΒΙΟΥΣ...

Γράφει ο Παναγιώτης Παπαδόπουλος Φιλόλογος Πλησιάζει...

Σύλλογος Τριτέκνων Ημαθίας: Ανανέωση συνδρομής για το 2024

Σύλλογος Τριτέκνων Ημαθίας: Ανανέωση συνδρομής για το...

Ο Σύλλογος Τριτέκνων Ημαθίας, γνωστοποιεί στα μέλι του...

ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ  ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!

ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!

Του Ιωάννη Ιασ. Βελέντζα Διπλ. Ηλεκτρολόγου...

Ο υποψήφιος Ευρωβουλευτής  του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ,   Νίκος Παππάς, τη  Μ. Δευτέρα στην Βέροια

Ο υποψήφιος Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίκος...

Εκδήλωση με τον διεθνή μπασκετμπολίστα και υποψήφιο...

Ιδού ο Νυμφίος έρχεται…

Ιδού ο Νυμφίος έρχεται…

Του ιερέως Παναγιώτου Σ. ΧαλκιάΜία γενική θεώρηση της...

Έφυγε από τη ζωή ο Απόστολος Κων. Πατρίκας σε ηλικία 72 ετών

Έφυγε από τη ζωή ο Απόστολος Κων. Πατρίκας σε ηλικία 72...

Έφυγε από τη ζωή και κηδεύεται την Κυριακή 28 Απριλίου...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα, πρωί Δευτέρας 1 Απριλίου, λίγο πριν τις 10.00, στην Πατρίδα Βέροιας, όταν  ΙΧ αυτοκίνητο που κινούνταν απο Βέροια προς Νάουσα , ξέφυγε απο τον έλεγχο, πέρασε στο αντίθετο...

Από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος - Καθαριότητας και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Βέροιας, ανακοινώνεται ότι επικαιροποιήθηκε από την ΕΜΥ, το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, το οποίο για την περιοχή μας,...

Ο χαρακτηριστικός ήχος και το προειδοποιητικό μήνυμα από το 112 ελήφθη πριν λίγο(απόγευμα Δευτέρας 04/9) από τους κατοίκους σε όλη την Ημαθία. Το «καμπανάκι» από την Πολιτική Προστασία χτύπησε λόγω της...

Παρουσίαση: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΔΗΣ Στις ανατολικές παρυφές του Γράμμου σε ύψος 1240 μέτρων και μια ανάσα από την αλβανική μεθόριο, βρίσκεται το χωριό Πληκάτι στο οποίο γεννήθηκε το 1937 και έζησε τα πρώτα παιδικά...