Στην αλλαγή της οδικής συμπεριφοράς των Ελλήνων στοχεύει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που κατατέθηκε το πρωί του Σαββάτου (31/5) στη Βουλή για διαβούλευση.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει πολύ υψηλά πρόστιμα κυρίως για τους οδηγούς που υποτροπιάζουν, οι οποίοι απειλούνται μέχρι και με αφαίρεση της άδειας μέχρι και 10 χρόνια. Το σχέδιο νόμου προβλέπει την ποινικοποίηση μιας σειράς αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας, όπως την οδήγηση με τη χρήση κινητού τηλεφώνου, τη μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικό όχημα, την παραβίαση του κόκκινου ή του κινητού φράγματος πριν από ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση όπως και τη στάθμευση σε αυτή, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και την οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης.
Οι κυριότερες παραβάσεις
-Χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση: Την πρώτη φορά θα τιμωρείται με πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες, τη δεύτερη με πρόστιμο 1000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες και την τρίτη με πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος. Σε περίπτωση ατυχήματος, προβλέπονται πρόστιμα 350 – 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα μήνα έως και 8 έτη, ενώ σε περίπτωση βαριάς σωματικής βλάβης προβλέπεται κάθειρξη έως 10 έτη ή έως 20 έτη αν προκλήθηκε θάνατος.
-Παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη ή STOP: Διατηρείται το πρόστιμο των 700 ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Η υποτροπή τιμωρείται με πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για τέσσερα έτη. Την τρίτη φορά, το πρόστιμο φτάνει τις 4.000 ευρώ, ενώ το δίπλωμα θα αφαιρείται για οκτώ έτη. Εάν ο οδηγός προκαλέσει θανατηφόρο δυστύχημα, ο Ποινικός Κώδικας προβλέπει κάθειρξη από 10 έως 20 έτη.
-Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ – ουσιών: Τα πρόστιμα ξεκινούν από 1.000 ευρώ και φτάνουν τις 4.000 ευρώ για τους υπότροπους, ενώ θα συνοδεύονται από αφαίρεση του διπλώματος έως και για 10 έτη! Σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης, επιβάλλεται υποχρεωτική ακινητοποίηση και φύλαξη του οχήματος, ενώ ενεργοποιείται και ποινική δίωξη.
-Οδήγηση χωρίς δίπλωμα: Επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, αφαίρεση της πινακίδας για ένα μήνα, ενώ προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 2 έτη. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 4.000 ευρώ, ενώ η άδεια οδήγησης αφαιρείται για οκτώ έτη. Σε περίπτωση ατυχήματος ισχύουν οι διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για επικίνδυνη οδήγηση.
-Συμμετοχή σε κόντρες ταχύτητας: Το πρόστιμο αυξάνεται από 100 ευρώ σε 2.000 ευρώ, ενώ αφαιρείται επιτόπου και η άδεια οδήγησης για ένα έτος. Τη δεύτερη φορά, το πρόστιμο διπλασιάζεται στις 4.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 2 έτη. Την τρίτη φορά, το πρόστιμο ανεβαίνει στις 8.000 ευρώ, και το δίπλωμα αφαιρείται για 4 έτη.
- Οδήγηση με ταχύτητα που υπερβαίνει τα 200 χιλιόμετρα την ώρα: Επιβάλλονται διοικητικό πρόστιμο 2.000 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα έτος.
-Μη χρήση κράνους: Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Στη δεύτερη παράβαση το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ και το δίπλωμα θα αφαιρείται για 6 μήνες , ενώ στην τρίτη θα επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 1 έτος.
Κυρώσεις στον οδηγό και όχι στο όχημα
Στη φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ είναι οι κυρώσεις να αφορούν κυρίως τον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών -Σ.Ε.Σ.Ο.) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.
Γίνεται προσπάθεια να υπάρχει αναλογία μεταξύ των κυρώσεων και των παραβιάσεων, που κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητα τους σε:
-Αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητού φράγματος προ ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης.
-Λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις, όπως η παράνομη στάθμευση και οι διοικητικές παραβάσεις και η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα.
«Τσουχτερές» οι υποτροπές
Η μεγάλη αλλαγή που φέρνει ο νέος ΚΟΚ, είναι η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής για σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, όπου οι ποινές θα λειτουργούν σωρευτικά. Κάθε παράβαση θα καταγράφεται και αν επαναληφθεί, η ποινή θα αυξάνεται σημαντικά – όχι μόνο χρηματικά, αλλά και διοικητικά με αφαίρεση της άδειας οδήγησης και ποινικές διώξεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα του ατυχήματος που θα
-Στάθμευση σε θέση-ράμπα ΑμεΑ: Πρόστιμο 150 ευρώ, αφαίρεση άδειας και πινακίδων για 60 ημέρες, απομάκρυνση του οχήματος. Σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ, ενώ το δίπλωμα αφαιρείται για ένα έτος.
-Οδήγηση σε πεζοδρόμους, πλατείες, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας: Για την παράβαση της κίνησης σε πλατείες, πεζόδρομους, πεζοδρόμια, νησίδες ασφαλείας και διαχωριστικές νησίδες ή ειδικά ερείσματα, τα οποία και προορίζονται για την κυκλοφορία των πεζών, το πρόστιμο αυξάνεται από τα 100 στα 350 ευρώ. Παράλληλα, επιβάλλεται αφαίρεση άδειας οδήγησης για 70 ημέρες.
-Παραβίαση των κανόνων σε σιδηροδρομικές διαβάσεις: Εάν το όχημα δεν διακόψει την κίνησή του πριν τη διάβαση, το πρόστιμο αυξάνεται από τα 700 στα 1.200 ευρώ, ενώ θα επιβάλλεται και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Για το ίδιο αδίκημα προβλέπεται και ποινή φυλάκισης από 1 έως 5 έτη, γιατί θεωρείται ότι μπορεί να προκληθεί σοβαρός κίνδυνος για μεγάλο αριθμό ανθρώπων, όσο και για τον ίδιο τον οδηγό και τους συνεπιβάτες.
Επίσης, για την περίπτωση μη διευκόλυνσης κυκλοφορίας του τραμ, το πρόστιμο αυξάνεται από τα 75 στα 150 ευρώ, ενώ στον οδηγό επιβάλλεται και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Για το παράνομο προσπέρασμα τραμ που κινείται, το πρόστιμο παραμένει στα 150 ευρώ και θα επιβάλλεται και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.
Το νέο πλαίσιο για τα όρια ταχύτητας
Όρια ταχύτητας: Αλλαγές προβλέπονται και στα όρια ταχύτητας, που μειώνονται για την κυκλοφορία μέσα στην πόλη και αυξάνονται εκτός αστικού ιστού. Ειδικότερα, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει για τα όρια ταχύτητας:
– 30 χιλιόμετρα την ώρα για δρόμους μικρού πλάτους, χωρίς νησίδα, για παράδειγμα σε γειτονιές μπροστά από σπίτια ή σχολεία
– 50 χιλιόμετρα την ώρα για βασικούς αστικούς δρόμους με νησίδα και
– 140 χιλιόμετρα την ώρα – όπου αυξάνεται το όριο ταχύτητας – στους αυτοκινητόδρομους, μετά ωστόσο από διαβούλευση και λόγω της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων.
Σύμφωνα με το υφυπουργό Κ. Κυρανάκης, ο νέος ΚΟΚ, «έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα με ριζικές παρεμβάσεις που στοχεύουν ξεκάθαρα στη μείωση των θανάτων και των βαρέων τραυματισμών στους ελληνικούς δρόμους και στην καλλιέργεια κυκλοφοριακής παιδείας».