Το απόγευμα της Πέμπτης, 17ης Ιουλίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Κόλαση είναι η στέρηση του Θεού».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Ὁλοκληρώνοντας τήν ἀνάλυση τοῦ ἑβδόμου ἄρθρου τοῦ Συμβόλου τῆς πίστεως, τοῦ τελευταίου ἄρθρου πού συνέταξαν οἱ Πατέρες τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, εἴχαμε μιλήσει γιά τή βασιλεία τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία κατά τήν ὁμολογία τῶν Ἁγίων Πατέρων εἶναι αἰώνια καί ἀτελεύτητη, ὅπως ἀκριβῶς εἶναι καί ὁ Θεός.
Τή βασιλεία αὐτή καί τά ἀγαθά της ὑπόσχεται ὁ Χριστός σέ ὅσους κατά τήν ἡμέρα τῆς μελλούσης κρίσεως θά βρεθοῦν ἐκ δεξιῶν του καί θά ἀκούσουν τούς λόγους του: «δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ Πατρός μου, κληρονομήσατε τήν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπό καταβολῆς κόσμου».
Τί θά συμβεῖ ὅμως μέ ἐκείνους οἱ ὁποῖοι θά βρεθοῦν στά ἀριστερά τοῦ θρόνου τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ, γιατί δέν τήρησαν τίς ἐντολές του καί πρωτίστως τήν ἐντολή τῆς ἀγάπης;
Ὅσο καί ἐάν εἶναι δυσάρεστη ἡ ἀπόφαση τοῦ δικαιοκρίτου Κριτοῦ, δέν θά πρέπει νά ἀποφεύγουμε νά μιλοῦμε γι᾽ αὐτήν. Διότι ὅσο ἡ ἀναφορά τῶν ἀγαθῶν αὐξάνει τήν προθυμία μας νά τά ἀποκτήσουμε, ἄλλο τόσο ἡ γνώση τῶν τιμωριῶν καί τῶν κολάσεων μᾶς ἀποτρέπει ἀπό τό κακό πού θά μᾶς ὁδηγήσει σ᾽ αὐτές.
Αὐτό μᾶς συστήνει, ὅπως εἴπαμε καί στήν περασμένη ὁμιλία καί ὁ ἱερός Χρυσόστομος, ὁ ὁποῖος λέγει: «σᾶς παρακαλῶ, νά συζητᾶτε γιά τήν κόλαση, νά θυμᾶστε τή γέεννα. Γιατί τό νά θυμόμαστε τή γέεννα, δέν μᾶς ἀφήνει νά πέσουμε σέ αὐτή» (Ὁμιλ. Ψαλμ. 11, ΕΠΕ 5).
Ὅσο καί ἄν μᾶς λυπεῖ, λοιπόν, ἡ κατάσταση αὐτή, ὅσο καί ἄν εἶναι ὄντως δυσάρεστη καί τρομακτική, ἀκολουθώντας τήν προτροπή τοῦ ἱεροῦ Πατρός θά μιλήσουμε γιά τήν κόλαση μέ βάση τήν Ἁγία Γραφή καί τούς πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας.
Στήν τιμωρία τῶν κακῶν καί τῶν ἁμαρτωλῶν ἀναφέρεται ὁ ἴδιος ὁ Χριστός στό Εὐαγγέλιο. Στήν περιγραφή τῆς μελλούσης κρίσεως (Ματθ. 25.41) ὁ Κύριός μας εἶναι σαφής καί κατηγορηματικός ἀπευθυνόμενος στούς ἁμαρτωλούς: «Πηγαίνετε μακριά ἀπό μένα», λέγει, «στό πῦρ τό ἐξώτερο, πού ἔχει ἑτοιμαστεῖ γιά τό διάβολο καί τούς ἀγγέλους του».
Ἄς προσθέσω μία σκέψη τοῦ Μεγάλου Βασιλείου (Ὅροι κατ᾽ ἐπιτομήν, ΕΠΕ 9, 324-328): «Κάποιοι», λέγει, «ἑρμηνεύοντας τόν λόγο τοῦ Κυρίου «ὁ γνούς καί μή ποιήσας δαρήσεται πολλάς», δηλαδή αὐτός πού γνωρίζει τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἀλλά δέν τό ἐφαρμόζει θά ὑποστεῖ πολλές τιμωρίες, ὑποστηρίζουν ὅτι ἐφόσον θά ὑπάρχουν στήν κόλαση πολλές καί ὀλίγες τιμωρίες ἀνάλογα, τότε θά ὑπάρχει καί τέλος τῆς κολάσεως». Αὐτό ὅμως εἶναι διαβολική μεθοδεία, ὥστε πιστεύοντας ὅτι ἡ κόλαση δέν θά εἶναι αἰώνια, νά ζοῦν ἁμαρτωλά καί ἀπρόσεκτα.
Ὅμως ἄν ἡ κόλαση θά ἔχει τέλος, θά ἔχει τέλος καί ἡ αἰώνια ζωή. Δέν θά συμβεῖ ὅμως αὐτό, οὔτε ἡ κόλαση ποτέ οὔτε ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν θά ἔχουν τέλος.
Τό «πολλάς» δηλώνει τή διαφορά τῶν τιμωριῶν. Ἐφόσον ὁ Θεός εἶναι δίκαιος κριτής δέν εἶναι μόνο γιά τούς καλούς ἀλλά καί γιά τούς πονηρούς. Ὅπως θά μοιράσει τά ἀγαθά, ἀνάλογα μέ τίς καλές πράξεις τῶν δικαίων, ἔτσι καί τούς πονηρούς θά τιμωρήσει ἀνάλογα μέ τίς πράξεις τους. Ἄλλοι θά εἶναι ἄξιοι τῆς ἄσβεστης φωτιᾶς, ἄλλοι τῶν σκουληκιῶν, ἄλλοι τοῦ ἐξωτέρου πυρός, ἄλλοι τοῦ ἐσώτερου, ἄλλοι θά κατέβουν στόν πυθμένα τοῦ Ἅδη, ἄλλοι στήν ἐπιφάνεια τοῦ Ἅδη. Καί στήν κόλαση δηλαδή θά ὑπάρχουν διαφορετικές τιμωρίες γιά τόν καθένα, ἀνάλογα μέ τό βάρος τῶν ἁμαρτιῶν του.
Ἡ πίστη στήν ὕπαρξη τῆς κολάσεως εἶναι σημαντική γιά τήν ὀρθόδοξη Ἐκκλησία καί εἶναι ἀναγκαῖο καί ὠφέλιμο νά βρίσκεται συνεχῶς μέσα στήν σκέψη μας. Γιατί ἡ «μνήμη αὐτῆς τῆς κολάσεως, μεγάλα κατορθῶσαι» δύναται.