Του Σάκη Τριανταφυλλίδη
Επιστρέφοντας στην ιστορία του σκακιού πάμε στην Υπέρ-Μοντέρνα Σχολή (1920–1940)
- Η Υπέρ-Μοντέρνα Επανάσταση
- Οι πρωταγωνιστές
Aron Nimzowitsch – συγγραφέας του My System, θεμελιωτής νέων στρατηγικών.
Richard Réti – προώθησε τα «αντισυμβατικά ανοίγματα» (π.χ. 1.Nf3, 1.c4).
Savielly Tartakower – με χιούμορ και δημιουργικότητα («Τακτική είναι να ξέρεις τι να κάνεις όταν υπάρχει κάτι να κάνεις· στρατηγική είναι να ξέρεις τι να κάνεις όταν δεν υπάρχει τίποτα να κάνεις»).
- Η Ιδέα
Μέχρι τότε (Steinitz, Lasker, Capablanca), όλοι θεωρούσαν ότι έπρεπε να καταλάβεις το κέντρο με πιόνια.
Οι υπέρ-μοντέρνοι λένε:
«Δεν χρειάζεται να βάλεις πιόνια στο κέντρο· μπορείς να το ελέγξεις από μακριά με κομμάτια».
Έτσι γεννήθηκαν ανοίγματα όπως:
Άμυνα Nimzo-Indian
Άμυνα Grünfeld
Réti Opening
Indian Defenses γενικότερα
-Διάσημη Παρτίδα
Richard Réti – José Raúl Capablanca
-Νέα Υόρκη 1924
Σπουδαία στιγμή: Ο Réti δίνει την πρώτη ήττα στον «αήττητο» Capablanca έπειτα από 8 χρόνια!
Δείχνει την υπέρ-μοντέρνα λογική: έλεγχος κέντρου με κομμάτια, όχι πιόνια.
Παρτίδα
- Τι βλέπουμε
Ο Réti ξεκινά με 1.Nf3 (χωρίς άμεσο έλεγχο του κέντρου με πιόνι).
Χρησιμοποιεί πιόνι f4 και φινάλε με κομμάτια για να πιέσει.
Ο Capablanca, γνωστός για τη σταθερότητα του, λυγίζει απο την έμμεση πίεση.
-Τι άλλαξε στην ιστορία
Το σκάκι αποκτά νέες ιδέες: δεν υπάρχουν «κανόνες-ταμπού».
Οι υπέρ-μοντέρνοι ανοίγουν τον δρόμο για τη Σοβιετική Σχολή, που θα κυριαρχήσει αργότερα.