Χρονολόγιο Ρουμλουκιού - Η διάβαση των γερμανικών στρατευμάτων από τον Αλιάκμονα στο Νησέλι

Χρονολόγιο Ρουμλουκιού - Η διάβαση των γερμανικών στρατευμάτων από τον Αλιάκμονα στο Νησέλι

Του Γιάννη Μοσχόπουλου

 

Σύμφωνα με τα ημερολόγια και τις αναφορές μαχών  των γερμανικών αρχείων, μετά την κατάληψη της Θεσσαλονίκης (09-04-1941), στην διοίκηση του  18ου Σώματος Στρατού των γερμανικών δυνάμεων εισβολής ανετέθησαν όλες οι επιχειρήσεις για το κτύπημα εναντίον των στενών περασμάτων του Ολύμπου. Στην ανατολική πλευρά του Βερμίου παρέμεναν μόνο μικρές δυνάμεις ασφαλείας (6η Ορεινή Μεραρχία) των Γερμανών.

Στον άξονα κίνησης της  2ης Μεραρχίας Τεθωρακισμένων στις 13 Απριλίου στις 00:30 ολοκληρώθηκε η κατασκευή γέφυρας 16 τόνων πάνω από τον Αξιό κοντά στο Βαλτοχώρι. Στις 07:15 τα τμήματα εμπροσθοφυλακής της κατάφεραν να καλυφθούν στο ανάχωμα του Αλιάκμονα, το οποίο βρίσκονταν στη βόρεια όχθη, κοντά στη Πρασινάδα, ανάμεσα  στα χαλάσματα των ανατιναγμένων γεφυρών (οδικής στο Νησέλι και σιδηροδρομικής στην Πρασινάδα).  Για την υποστήριξη της διάβασης του ποταμού έφεραν το 3ο Σύνταγμα Πυροβολικού 74. 

Το προβλεπόμενο σημείο διάβασης (του ποταμού) ήταν δυτικά της ανατιναγμένης οδικής γέφυρας και νότια του Νησελίου, ενώ στο ημερολόγιο μονάδας της 2ης Μεραρχίας Τεθωρακισμένων το σημείο διάβασης αναφέρεται ως “Γιδά”1.  Η διάβαση του ποταμού με φουσκωτές λέμβους ξεκίνησε στις 09:00, προστατευόμενη από το πυροβολικό και μερικά αντιαρματικά πυροβόλα όπλα των 5 εκ. Τα πυρά των τεθωρακισμένων και του πυροβολικού του αντιπάλου (Νεοζηλανδοί) εμπόδισαν μόνο για λίγο την διάβαση της πρώτης διμοιρίας επίθεσης στρατιωτών πεζικού, ελαφρά οπλισμένων και άκρως ευκίνητων με μοτοσικλέτες BMW ή Zündapp. Στη αρχή της διάβασης σημειώθηκαν (σοβαρές) απώλειες κυρίως στη διμοιρία των μοτοσυκλετιστών ΙΙ. Μαζί τους πέρασαν και τα πρώτα άρματα με αντιαρματικά βλήματα 3,7 εκ. και το τμήμα 38 των κυνηγών αρμάτων, που ενεργούσαν υπό τις εντολές των μοτοσυκλετιστών ΙΙ. 

Στη συνέχεια υποχώρησε ο αντίπαλος (δηλ. οι συμμαχικές δυνάμεις Νεοζηλανδών) κάτω από τα πυρά των ίδιων όπλων παρακολούθησης από την κοντά στην όχθη λωρίδα και η διάβαση μπορούσε πλέον να επιταχυνθεί κι άλλο με φουσκωτές λέμβους. Στις 10:00, εστάλη αναφορά, ότι η διάβαση των δυνάμεων πυροβολικού πάνω από  τον Αλιάκμονα ήταν επιτυχής. 

Στις 10:50 προχώρησαν τα πρώτα τμήματα μοτοσικλετιστών προς το χωριό Αγκαθιά (περίπου 3χλμ νότια του σημείου διάβασης). Πυρά πυροβολικού (από τους Νεοζηλανδούς, που προφανώς βρίσκονταν στα υψώματα της Αγκαθιάς) εμπόδιζαν την κατασκευή γέφυρας από το σώμα που είχε σταλεί εκεί γι ‘αυτό το σκοπό, έτσι ώστε το απόγευμα ήταν στη διάθεση μόνον πορθμείο (φέρυ) για τη διάβαση του ποταμού. Λόγω παρουσίας των τεθωρακισμένων του αντιπάλου (2ης Νεοζηλανδικής Μεραρχίας) νότια του Αλιάκμονα, δόθηκε  στις 14:25 εντολή από τη διοίκηση της Μεραρχίας να έρθει από Θεσσαλονίκη και το σώμα κυνηγών αρμάτων στο προγεφύρωμα. Στις 15:55 η πλειοψηφία της εμπροσθοφυλακής που έφτασε από τη Θεσ/νικη τέθηκε υπό τις διαταγές της 2ης Μεραρχίας Τεθωρακισμένων και στη συνέχεια έλαβε εντολή να βαδίσει προς το προγεφύρωμα του Αλιάκμονα.

Στο σούρουπο, οι αντίπαλοι (Νεοζηλανδοί) σταμάτησαν τη μάχη για τη νότια όχθη του Αλιάκμονα και υποχώρησαν, καλυπτόμενοι από τεθωρακισμένα Κρούϊζερ. Καθώς πλέον το πυροβολικό του αντιπάλου δεν έβαλε πια το σημείο της διάβασης, μία (γερμανική) μονάδα (μηχανικού ;), στην  οποία είχαν υπαχθεί τα συνεργεία γεφυρας 1/408 και 1/413, ξεκίνησαν την κατασκευή μιας πολεμικής γέφυρας.

Καμία διαθέσιμη πηγή δεν περιέχει στοιχεία για την ημερομηνία ολοκλήρωσης της γέφυρας. Αναφορές με χρονικά στίγματα για την πρόοδο των μηχανοκίνητων και τεθωρακισμένων δυνάμεων της 2ης Μερ. Τεθ. νότια του Αλιάκμονα αφήνουν να εννοηθεί, ότι αυτό έγινε νωρίς στο πρωϊνό της 14 Απριλίου. Από την αναφορά του σώματος κυνηγών τεθωρακισμένων, φαίνεται ότι η διάβαση πάνω από τον Αλιάκμονα νότια του Νησελίου γινόταν τουλάχιστον  τις πρώτες ώρες της 14.4.41 με πορθμείο.

Στις 21:30, το 18ο Σ.Στρ. έδωσε εντολή  στη 2η Μερ. Τεθ. να καταδιώξει τον υποχωρούντα αντίπαλο και να καταλάβει την Κατερίνη.  Η διοίκηση της Μεραρχίας έδωσε κατόπιν εντολή στο Σύνταγμα Τεθ.3 να βαδίσει στις 14 Απριλίου στις 03:00 πάνω από τη γέφυρα του Αξιού κοντά στο Βαλτοχώρι, προς την περιοχή γύρω από το Νησέλι. Το πρωί της 14 Απριλίου οι γερμανικές δυνάμεις προχώρησαν στο δρόμο της ακτής και της γραμμής τρένων προς Κατερίνη, και καθυστερώντας μόνο από τις κατεστραμμένες οδούς, […] παρά από τις μηχανοκίνητες δυνάμεις του αντιπάλου, κατέλαβαν την Κατερίνη στις 14:00 που δεν πρόβαλε αντίσταση.

Στις 18:30 ο GenLt Veiel  ήδη εγκατέστησε το κέντρο διοίκησης στην Κατερίνη.  Στις 20:00 έδωσε εντολή σε διάφορα σώματα να ακολουθήσουν τη μονάδα του πάνω από τον Αλιάκμονα. Έτσι στις 15 Απριλίου στις 07:25 πέρασαν τα πρώτα τεθωρακισμένα της I./PzRgt3 την γέφυρα πολέμου νότια του Νησελίου. Το τμήμα έφτασε στις 14:30 στην Κατερίνη.

Περίπου στους ίδιους χρόνους (με την κίνηση 2η Μερ. Τεθ. στο Νησέλι), κινήθηκε και η γερμανική δύναμη 6.GebDiv (6η Ορεινή Μεραρχία) από τη βόρεια όχθη του Αλιάκμονα ανατολικά της Βέροιας,  να διασχίσει το ποτάμι. Πριν ακόμα την ολοκλήρωση της γέφυρας, ξεκίνησαν οι πρώτες δυνάμεις της Μεραρχίας, προσπερνώντας ελαφρή αντίσταση ελληνικών ομάδων, από το σημείο μετάβασης μέσω Ρυακίων προς τους πρόποδες του Ολύμπου με κατεύθυνση την Κατερίνη2.-  

 

1 Κατά μία μαρτυρία οι Γερμανοί εισήλθαν στον Γιδά Μεγάλη Παρασκευή (δηλαδή 11-04-1941).

2  Θερμές ευχαριστίες οφείλω στους: Δ.& Λ. Ντόμπρη, Σ. Παπαδοπούλου, Θ. Μπαλωματή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έφυγε από τη ζωή η Αικατερίνη Παντελή σε ηλικία 67 ετών

Έφυγε από τη ζωή η Αικατερίνη Παντελή σε ηλικία 67 ετών

Έφυγε από τη ζωή και κηδεύεται την Παρασκευή 26...

Πρόγραμμα κίνησης του  Μητροπολίτου κ. Παντελεήμονος για τη Μεγάλη Εβδομάδα 2024

Πρόγραμμα κίνησης του Μητροπολίτου κ. Παντελεήμονος...

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και...

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΩΝ  ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ   Ν.  ΗΜΑΘΙΑΣ:  Ενημέρωση για τα μέτρα  της  αντιπυρικής  περιόδου

ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Ν. ΗΜΑΘΙΑΣ: ...

Στα πλαίσια της διαρκούς ενημέρωσης προς τους πολίτες,...

Η Αρχή Πολιτικής  Αεροπορίας απαντάει στην  Ερώτηση της «Ελληνικής Λύσης» για τη Δημιουργία cargo αεροδρομίου στην Ημαθία

Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας απαντάει στην Ερώτηση...

Στην  Ερώτηση της «Ελληνικής Λύσης» που συνυπογράφει...

Έκτακτη συνεδρίαση την Παρασκευή 26/4 του Δημοτικού Συμβουλίου Νάουσας

Έκτακτη συνεδρίαση την Παρασκευή 26/4 του Δημοτικού...

Έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νάουσας...

Εκτός ευρωψηφοδελτίου ο Ημαθιώτης δικηγόρος Κώστας Γιοβανόπουλος

Εκτός ευρωψηφοδελτίου ο Ημαθιώτης δικηγόρος Κώστας...

Ο πρώην βουλευτής Ημαθίας και στέλεχος του κόμματος...

Εορτασμός  202ης επετείου  ολοκαυτώματος της Νάουσας κατά την  επανάσταση του 1822-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

Εορτασμός 202ης επετείου ολοκαυτώματος της Νάουσας...

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10 ΜΑΪΟΥ 2024• Χώρος Τέχνης «Ναϊάς», ώρα 18:00:...

Σκοτώθηκε σε τροχαίο ο 35χρονος επιχειρηματίας Άκης Τσιρίκας από την Αλεξάνδρεια

Σκοτώθηκε σε τροχαίο ο 35χρονος επιχειρηματίας Άκης...

Σε ηλικία 35 ετών σκοτώθηκε σε τροχαίο ο γνωστός...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Σε ηλικία 35 ετών σκοτώθηκε σε τροχαίο ο γνωστός επιχειρηματίας, Άκης Τσιρίκας, από την Αλεξάνδρεια. @@ads-588@@Το τροχαίο έγινε στις 2 τα ξημερώματα της Πέμπτης, την ώρα που επέστρεφε στο σπίτι του στο Νησί. Το...

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα, πρωί Δευτέρας 1 Απριλίου, λίγο πριν τις 10.00, στην Πατρίδα Βέροιας, όταν  ΙΧ αυτοκίνητο που κινούνταν απο Βέροια προς Νάουσα , ξέφυγε απο τον έλεγχο, πέρασε στο αντίθετο...

Από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος - Καθαριότητας και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Βέροιας, ανακοινώνεται ότι επικαιροποιήθηκε από την ΕΜΥ, το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, το οποίο για την περιοχή μας,...

Ο χαρακτηριστικός ήχος και το προειδοποιητικό μήνυμα από το 112 ελήφθη πριν λίγο(απόγευμα Δευτέρας 04/9) από τους κατοίκους σε όλη την Ημαθία. Το «καμπανάκι» από την Πολιτική Προστασία χτύπησε λόγω της...