ΕΛ.Γ.Ο. Δήμητρα, Ινστιτούτο Φυλλοβόλων Δένδρων Νάουσας - Η προληπτική δράση του μήλου κατά του καρκίνου του παχέος εντέρου

Κατά την τελευταία δεκαετία, πολλές μελέτες έχουν δείξει τις ευεργετικές επιδράσεις στην ανθρώπινη υγεία των αντιοξειδωτικών ενώσεων που υπάρχουν στα φρούτα και τα λαχανικά. Η χημειο-προληπτική δράση κατά των ασθενειών όπως ο καρκίνος και οι καρδιαγγειακές παθήσεις έχει αποδοθεί στην ικανότητα των αντιοξειδωτικών να απενεργοποιούν τις ελεύθερες ρίζες.

Μεταξύ των τροφών πλούσιων σε αντιοξειδωτικές ενώσεις, το μήλο φαίνεται ιδιαίτερα ενδιαφέρον καρπός, τόσο για τον αριθμό των ποικιλιών και την υψηλή περιεκτικότητά τους σε αντιοξειδωτικές ουσίες, όσο και για τα γνωστά χημειο-προληπτικά αποτελέσματα έναντι του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Διατροφικών Επιστημών του Αβελλίνο και του Πανεπιστημίου του Σαλέρνο, στη γειτονική Ιταλία, διερευνήθηκε η πιθανή επίδραση των φαινολικών ενώσεων των μήλων, στον καρκίνο του παχέος εντέρου των ανθρώπων. Ειδικότερα, κατηγοριοποιήθηκε το προφίλ των αντιοξειδωτικών ενώσεων τριών ποικιλιών μηλιάς: Annurca, Red Delicious και Golden Delicious και μελετήθηκε ο τρόπος δράσης των αντιοξειδωτικών μορίων τους.

Για τη μελέτη, ακολουθήθηκαν υπολογιστικές μέθοδοι για τον εντοπισμό πιθανών πρωτεϊνών στόχων των αντιοξειδωτικών ενώσεων, ανάλυση βιοπληροφορικής και λογισμικό για την κατανόηση των επιδράσεων των επιλεγμένων ενώσεων επί των μοριακών διαδικασιών.

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα στοιχεία της χημειο-προληπτικής δράσης των μήλων, ιδίως για τον καρκίνο του παχέος εντέρου, μπορεί να συμβάλουν στην παρεμβολή της αντιγραφής και έκφρασης του DNA σε καρκινικά κύτταρα, μέσω των αντιοξειδωτικών ουσιών, εμποδίζοντας έτσι το σχηματισμό της μάζας του όγκου.

Επίσης, φαίνεται ότι η ποικιλία μηλιάς Red Delicious υπερείχε σε αντιοξειδωτικές ενώσεις έναντι της Golden Delicious, στοιχείο που ενδιαφέρει την Ελλάδα λόγω ισχυρής συμμετοχής αυτών των ποικιλιών στο μωσαϊκό της ελληνικής μηλοκαλλιέργειας.

Πρόσφατη μελέτη του Ι.Φ.Δ. στη χώρα μας έδειξε ότι οι ποικιλίες μηλιάς διαφέρουν ως προς την αντιοξειδωτική τους ικανότητα όπως φαίνεται στο επόμενο γράφημα.

Τέλος, ανακαλύφθηκε ότι οι πρωτεΐνες στις οποίες θα μπορούσαν να δράσουν οι πολυφαινόλες των μήλων, είναι οι ίδιες με αυτές που επενεργούν ορισμένα από τα πρόσφατα παραγόμενα αντικαρκινικά φάρμακα. Επομένως η μελέτη θα συνεχιστεί σε αυτές τις αντιοξειδωτικές ενώσεις, που δρουν στους ίδιους μηχανισμούς που επηρεάζονται από τα νέα αντικαρκινικά φάρμακα.

Πηγές

Scafuri B., A. Marabotti, V. Carbone, P. Minasi, S. Dotolo, A. Facchiano (2016). ‘A theoretical study on predicted protein targets of apple polyphenols and possible mechanisms of chemoprevention in colorectal cancer’, Scientific Reports 6: 32516, September 2016.

Petridis A., Koukourikou M., Sotiropoulos T., D. Stylianidis. (2010). Antioxidant activity of fruits produced in northern Greece, HortScience 45(9): 1341-1344.

Θ. Σωτηρόπουλος, Κ. Καζαντζής