ΤΟΠΙΚΑ

1821 – 2021, 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Το ΡΟΥΜΛΟΥΚΙ πριν (κατά-μετά) την επανάσταση - 2. ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ  ΤΗΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ

1821 – 2021, 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Το ΡΟΥΜΛΟΥΚΙ πριν (κατά-μετά) την επανάσταση - 2. ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ

Του Γιάννη

Δ. Μοσχόπουλου


Οι Οθωμανοί κατακτητές πήραν τις εύφορες γαίες του κάμπου και τις μοίρασαν για εκμετάλλευση ως τιμάρια σε σπαχήδες (ιππείς) και στρατιωτικούς τους, έναντι των υπηρεσιών τους προς το κράτος, δηλαδή για την υποχρέωσή τους να παρουσιάζονται όταν ο σουλτάνος τους καλούσε για εκστρατείες. Στην πεδιάδα ο χριστιανός αγρότης παρέμεινε προσκολλημένος στο έδαφος, στην υπηρεσία του σπαχή, του αγά, του μπέη, του πασά, δούλευε «μισιακά» τα κτήματά τους και παράλληλα πλήρωνε φόρους. Οι Οθωμανοί συγκεντρώθηκαν στις πόλεις, Γιαννιτσά, Θεσσαλονίκη, Βέροια, αλλά αρκετοί γαιοκτήμονες κατοικούσαν στα συνήθως διόροφα πυργοειδή κονάκια των χωριών τους προστατευόμενοι πάντοτε από φρουρά γενιτσάρων. Διοικητικά το μισό ανατολικό Ρουμλούκι (μέχρι και τον Γιδά) ανήκε στον καζά Σελανίκ (Θεσσαλονίκης), ενώ το δυτικό τμήμα στον καζά Καραφεριέ (Βέροιας).

Από τα πρώτα έτη της κατάκτησης εφαρμόστηκε στους κατοίκους της περιοχής το παιδομάζωμα (devsirme) για τα γενιτσαρικά σώματα (yeniceri = νέα δύναμη). Κάθε επτά χρόνια και αργότερα κάθε πέντε ή τέσσερα, οι υπόδουλοι χριστιανοί Έλληνες και Βαλκάνιοι απέδιδαν την αποκληθείσα και «δεκάτη του αίματος», που στερούσε από το σκλαβωμένο γένος τους ανθούς και τις ελπίδες της ανάκαμψής του. Στρατολογούνταν για το σώμα των γενιτσάρων οι «από 15 έως 20 ετών καλλίμορφοι, αρτιμελείς και προς πόλεμον κατάλληλοι νέοι των απίστων».

Στο κείμενο της ομιλίας του Ισιδώρου, αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης το 1395, διαβάζουμε για την αρπαγή χριστιανοπαίδων: «… Φρίττω γάρ το χαλεπόν κατά των φιλτάτων ακηκοώς επίταγμα … Τί γάρ ούκ αν άνθρωπος πάθοι, παίδα ορών, όν εγέννησεν, όν ανέθρεψεν, υπέρ ου πολλά πολλάκις των οφθαλμών επέσταξε δάκρυα, … τούτον εξαίφνης βιαίως αλλοφύλων χερσίν αρπαζόμενον και εις αλλόκοτα μεταπεσείν έθνη βιαζόμενον και βαρβαρικής στολής και φωνής ασεβείας και δυσωδίας άλλης σκεύος γενέσθαι μετά μικρόν προσδοκώμενον; … παίς ελεύθερος δούλος γίνεται, … εις βάρβαρον ήθος βιάζεται … Θεού, φεύ, ελεεινώς χωρίζεσθαι και διαβόλω παναθλίως συμπλέκεται …».

Μία πολύ σοβαρή επίπτωση της οθωμανικής κατάκτησης ήταν οι βίαιοι ή οι εκούσιοι εξισλαμισμοί. Όταν κάποιος αλλαξοπιστούσε, μεταπηδούσε από το καθεστώς του φορολογούμενου ραγιά, στο καθεστώς του απαλλαγμένου από την φορολογία Οθωμανού. Αρκετοί ήταν εκείνοι που ασπάσθηκαν το Ισλάμ για να προστατέψουν τις ιδιοκτησίες και τα συμφέροντά τους. Αυτοί επί το πλείστον προέρχονταν από την παλιά βυζαντινή αριστοκρατία.

Κατά τη διάρκεια της σκληρής καθημερινότητας της περιόδου της Οθωμανοκρατίας δεν έλλειπαν οι περιπτώσεις ερωτικής συνάφειας των κατακτητών με ελληνίδες είτε με απαγωγές ή βιασμούς είτε με ποικίλες πιέσεις προς τις ίδιες ή τις οικογένειές τους. Έγγραφο του 1648 αναφέρει, ότι: «Ο εκ των κατοίκων του χωρίου Μικρογούζι [Μακροχώρι] Χαλίλ μπέης, αφού προσήγαγε ενώπιον του ιεροδικείου την από το χωριό αυτό καταγομένη Μάρω, θυγατέρα Μάνου, […] λέγοντας ότι αυτή τυγχάνει έγκυος από κλεψιγαμία και ζητάει να εξετασθεί αυτή. Όταν ρωτήθηκε η προαναφερόμενη Μάρω απάντησε ότι πράγματι κατοικεί εντός του τσιφλικιού του τσιφλικά του χωριού αυτού, Μεχμέτ Τσελεμπή, […] ο οποίος χρησιμοποιώντας βία την παρέσυρε στην οικία του και ασέλγησε επ’ αυτής και ότι ήδη τυγχάνει έγκυος πέντε μηνών».

Οι ρουμλουκιώτικες κοινωνίες συνήθως δεν συγχωρούσαν τότε στα κορίτσια τέτοιες ατυχίες. Εάν κάποια χριστιανή γεννούσε μετά από ερωτική συνεύρεση με μωαμεθανό, τότε το παιδί της το αποκαλούσαν «Τουρκανάκατο». Η λέξη αυτή χρησιμοποιείται έως και σήμερα στο Ρουμλούκι, όταν θέλουν να μιλήσουν υποτιμητικά για κάποιον που δεν αντιλαμβάνεται σωστά ή δεν έχει ευστροφία πνεύματος. Επίσης σε κάθε περίπτωση βίαιων πολεμικών γεγονότων, πολλές γυναίκες, κορίτσια και ανήλικα αγόρια εξανδραποδίζονταν και στη συνέχεια πωλούνταν σε σκλαβοπάζαρα, για να καταλήξουν δούλοι, υπηρέτες ή ερωτικοί σύντροφοι σε χαρέμια πλούσιων της Ανατολής. Παράλληλα δεν έλλειπαν οι εκούσιες ερωτικές συνευρέσεις με Τούρκους ή οι συναινετικές νυμφεύσεις και οι οικειοθελείς εξισλαμισμοί, όπως μαρτυρούν αρκετά δημοτικά τραγούδια της περιοχής. Σε κάθε τέτοια περίπτωση, ο εξισλαμισμός τους ήταν μονόδρομος για να συνεχίσουν να επιβιώνουν στην οθωμανική κοινωνία πλέον.

Στους εξισλαμισμούς των πρώτων χρόνων της κατάκτησης αντιστάθηκαν και οδηγήθηκαν στο μαρτύριο απλοί άνθρωποι του λαού, είτε γιατί αρνήθηκαν να αλλαξοπιστήσουν, είτε γιατί μετά τον βίαιο εξισλαμισμό τους δεν δίστασαν να ομολογήσουν, να διακηρύξουν την πίστη τους στον χριστιανισμό και να απαγχονισθούν ή να αποκεφαλισθούν μετά από βασανιστήρια. Τότε διάφοροι νεομάρτυρες (όπως ο Άγιος Αθανάσιος ο Κουλακιώτης περί το 1770 κ.ά.) και θρησκευτικοί άνδρες συνετέλεσαν με το παράδειγμα και τη δράση τους στη διατήρηση του ελληνισμού στο χώρο της Μακεδονίας.

Γιάννης Δ. Μοσχόπουλος, Το Ρουμλούκι [Kαμπανία] κατά την πρώιμη και μέση οθωμανοκρατία [14ος αιώνας -1830], Θεσσαλονίκη, εκδόσεις Εντευκτηρίου 2012, σελ. 46-68.

mosio@otenet.gr / 6977336818

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έφυγε από τη ζωή η Ελένη Φώτη σε ηλικία 84 ετών

Έφυγε από τη ζωή η Ελένη Φώτη σε ηλικία 84 ετών

Έφυγε από τη ζωή και κηδεύτηκε σήμερα Πέμπτη 19 Ιουνίου...

Εντυπωσιακή έναρξη της 11ης Εμποροπανήγυρης Κοπανού     Μεγάλη συμμετοχή κόσμου και θερμά μηνύματα στήριξης από τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης

Εντυπωσιακή έναρξη της 11ης Εμποροπανήγυρης Κοπανού ...

Με μεγάλη επιτυχία και εντυπωσιακή συμμετοχή του...

Επίσκεψη του Υφυπουργού Ανάπτυξης στον Γενικό Διευθυντή Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος για την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ στην περιοχή Αγίων Αναργύρων στη Βέροια

Επίσκεψη του Υφυπουργού Ανάπτυξης στον Γενικό...

Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Λάζαρος Τσαβδαρίδης...

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Διεθνές Συνέδριο για τις Υδατικές Σχέσεις Δενδροκομικών Καλλιεργειών και Αμπέλου στη Νάουσα

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το Διεθνές Συνέδριο...

Με ιδιαίτερη επιτυχία και σημαντική διεθνή συμμετοχή...

Γιορτή αλληλεγγύης για τις κοινωνικές δομές του Δήμου Νάουσας     Ανοιχτό κάλεσμα για συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης την Κυριακή 22 Ιουνίου

Γιορτή αλληλεγγύης για τις κοινωνικές δομές του Δήμου...

Ο Δήμος Ηρωικής Πόλης Νάουσας απευθύνει κάλεσμα στους...

Το Σωματείο Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα διοργανώνει το 1ο ΘΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ με τίτλο «Σπουδή στην ιστορία και τον πολιτισμό του Πόντου» στις 4-6 Ιουλίου 2025

Το Σωματείο Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα διοργανώνει...

Το Σωματείο Άγιος Γεώργιος Περιστερεώτα διοργανώνει...

Την Παρασκευή 20 Ιουνίου ΕΛΜΕ Ημαθίας: Κάλεσμα για συμμετοχή στη συγκέντρωση για την Παλαιστίνη στην  Πλατεία Δημαρχείου Βέροιας

Την Παρασκευή 20 Ιουνίου ΕΛΜΕ Ημαθίας: Κάλεσμα για...

Η ΕΛΜΕ Ημαθίας, ανακοινώνει: «Καταγγέλλουμε  την...

Τάσος Μπαρτζώκας: Προχωρά η υλοποίηση του Ειδικού Σχολείου Αλεξάνδρειας - Αρδευτικού Μελίκης - Αιγινίου  -  Κάθετου οδικού άξονα Βέροιας - Νάουσας - Σκύδρας

Τάσος Μπαρτζώκας: Προχωρά η υλοποίηση του Ειδικού...

Με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα,...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Η είδηση της αιφνίδιας απώλειας του 66χρονου ηλεκτρολόγου Γιώργου Κουτσιώνη, το πρωί της Τετάρτης (29/5/2024), σκόρπισε θλίψη στην κοινωνία της Βέροιας.  Ο Γιώργος Κουτσιώνης υπήρξε άριστος επαγγελματίας και...

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα, πρωί Δευτέρας 1 Απριλίου, λίγο πριν τις 10.00, στην Πατρίδα Βέροιας, όταν  ΙΧ αυτοκίνητο που κινούνταν απο Βέροια προς Νάουσα , ξέφυγε απο τον έλεγχο, πέρασε στο αντίθετο...

Από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος - Καθαριότητας και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Βέροιας, ανακοινώνεται ότι επικαιροποιήθηκε από την ΕΜΥ, το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, το οποίο για την περιοχή μας,...

Ο χαρακτηριστικός ήχος και το προειδοποιητικό μήνυμα από το 112 ελήφθη πριν λίγο(απόγευμα Δευτέρας 04/9) από τους κατοίκους σε όλη την Ημαθία. Το «καμπανάκι» από την Πολιτική Προστασία χτύπησε λόγω της...