ΕΛΛΑΔΑ

Ο θάνατος του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ως πρόκληση αναστοχασμού

Ο θάνατος του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ως πρόκληση αναστοχασμού

Του Ευάγγελου Βενιζέλου*

Χωρίς την ισχυρή πολιτική παρουσία του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε η Ευρωζώνη είναι αμφίβολο αν θα μπορούσε να αντιμετωπίσει την ιστορική πρόκληση της οικονομικής κρίσης στο εσωτερικό της και πρωτίστως την ελληνική κρίση, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες που υπερέβαιναν το στενό πλαίσιο των Συνθηκών και απαιτούσαν τη διάθεση τεράστιων κονδυλίων.

Προσηλωμένος στη δημοσιονομική πειθαρχία και το αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας, ο Σόιμπλε εξέφραζε την κυρίαρχη αντίληψη της περιόδου της κρίσης, που ζητούσε από την Ελλάδα να κάνει μια καθαρή επιλογή ανάμεσα στην παραμονή στην Ευρωζώνη με ισχυρή βοήθεια αλλά και επώδυνα μέτρα δημοσιονομικής και διαρθρωτικής προσαρμογής ή στην αποχώρηση από το ευρώ με ό,τι αυτή συνεπαγόταν για την Ελλάδα (αλλά και την Ευρωζώνη συνολικά).

Όταν η Ελλάδα επιβεβαίωσε σε διαφορετικές στιγμές και με διαφορετικές κυβερνήσεις την εθνική στρατηγική επιλογή της παραμονής στο ευρώ και ουσιαστικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ήταν αυτός που κατεξοχήν στήριξε την αναδιάρθρωση του ελληνικού δημοσίου χρέους του 2012, με βάση την οποία πορεύεται η χώρα μέχρι σήμερα. Ευτυχώς η επιλογή αυτή επιβεβαιώθηκε- αν και με αυξημένο κόστος- το καλοκαίρι του 2015 μετά και παρά τον οίστρο του δημοψηφίσματος.

Η ελληνική κοινή γνώμη δεν συμπάθησε τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε γιατί τον ταύτισε με τα σκληρά δημοσιονομικά μέτρα της περιόδου των μνημονίων. Ο θάνατός του είναι μια ευκαιρία αναστοχασμού. Δεν υποδυόταν τον ρητορικά συμπαθή. Ήταν δύσκολος αλλά έντιμος συνομιλητής. Είχε προφανώς αίσθηση του διευθυντικού ρόλου της Γερμανίας υπό τα τότε δεδομένα, αλλά ήταν πιστός στη γραμμή της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.

Προφανώς όλα μπορούσαν να γίνουν πιο ήπια, πιο γρήγορα, με μικρότερο δημοκρατικό και κοινωνικό κόστος για την Ελλάδα, αλλά τότε δεν υπήρχαν οι εμπειρίες των αλλεπάλληλων κρίσεων των τελευταίων δεκαπέντε ετών και οι ευελιξίες που στο μεταξύ υιοθέτησε η Ε.Ε. χάρη και στο «εργαστήριο» της ελληνικής κρίσης.

Η κακή εθνική συνήθεια να αρνούμεθα την ανάληψη των ενδογενών ευθυνών και να αναζητούμε μια ανθελληνική διεθνή συνωμοσία με κάποιους επώνυμους πρωταγωνιστές για κάθε περίοδο ιστορικής δοκιμασίας έχει επηρεάσει και τη σχέση της συλλογικής μας μνήμης με τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.

Ο θάνατος αυτής της ισχυρής γερμανικής και ευρωπαϊκής πολιτικής προσωπικότητας, που έχει εκ των πραγμάτων συνδεθεί με ένα σημαντικό κεφάλαιο της ελληνικής Ιστορίας, ελπίζω να μας ωθήσει σε μια πιο ψύχραιμη και ισορροπημένη αποτίμηση της δικής μας εθνικής διαδρομής και προοπτικής. -

*Άρθρο του στην Καθημερινή

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αντικειμενικές αξίες ακινήτων: «Παγώνουν» έως και το 2027 οι αλλαγές -Ποιοι φόροι δεν θα αυξηθούν

Αντικειμενικές αξίες ακινήτων: «Παγώνουν» έως και το...

Αμετάβλητες μέχρι το 2027 αναμένεται να διατηρηθούν οι...

M. Χρυσοχοΐδης: Οι γυναίκες πρωταγωνίστριες  στον εκσυγχρονισμό της ΕΛΑΣ

M. Χρυσοχοΐδης: Οι γυναίκες πρωταγωνίστριες στον...

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης,...

Με το νέο Προεδρικό Διάταγμα του Υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Απαγορεύεται η δόμηση σε οικόπεδα μικρότερα των 2 στρεμμάτων  σε οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων -Αντιδράσεις φορέων, επανεξετάζει κάποιες περιπτώσεις το Υπουργείο

Με το νέο Προεδρικό Διάταγμα του Υπ. Περιβάλλοντος και...

Έντονες αντιδράσεις προκάλεσε μετά τη  δημοσίευσή...

Συνάντηση της Ένωσης  Συντακτών Επαρχιακού Τύπου  με τον Πρόεδρο της Βουλής

Συνάντηση της Ένωσης Συντακτών Επαρχιακού Τύπου με...

Αντιπροσωπεία της Ένωσης Συντακτών Επαρχιακού Τύπου,...

Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας: Υποβαθμίζονται τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα  και εγκαταλείπεται από τους κατοίκους της

Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας: Υποβαθμίζονται τα...

Γιάννης Μυλόπουλος: Η Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας πρέπει...

Πρωτομαγιά: Μέτρα τροχαίας για ασφαλείς διαδρομές - μηδενική ανοχή στις επικίνδυνες παραβάσεις -Απαγορεύεται η κίνηση φορτηγών μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους άνω των 3,5 τόνων

Πρωτομαγιά: Μέτρα τροχαίας για ασφαλείς διαδρομές -...

Η Ελληνική Αστυνομία ενισχύει τα μέτρα οδικής...

Παρουσιάστηκε χθες το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων  - Συστήνεται νέα εταιρεία στα πρότυπα της ΔΕΗ

Παρουσιάστηκε χθες το νομοσχέδιο για τον...

Το νομοσχέδιο για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό...

Μ. Χρυσοχοϊδης: Πάνω από 30% τα θετικά αλκοτέστ τα Σαββατοκύριακα  - Πέντε χιλιάδες οδηγοί χωρίς δίπλωμα το πρώτο τρίμηνο του 2025

Μ. Χρυσοχοϊδης: Πάνω από 30% τα θετικά αλκοτέστ τα...

Ξεπερνάει το 30% το ποσοστό των οδηγών στους οποίους...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων ολοκλήρωσε την συνεδρίασή της και έλαβε τις αποφάσεις για το πού θα καταργηθεί η υποχρεωτική χρήση της μάσκας, με τα μέτρα να ισχύουν από την 1η Ιουνίου έως τις 15...

Προπληρωμένη κάρτα 150 ευρώ σε όλους τους νέους που θα εμβολιάζονται, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής ενθάρρυνσης των εμβολιασμένων.Η στρατηγική ενθάρρυνσης εμβολιασμένων θα...

@@ads-307@@Για την υπόθεση του ιερέα που απασχολεί την επικαιρότητα, από το πρωί,  μετά την επίθεση με βιτριόλι σε μητροπολίτες την ώρα που δικαζόταν στο συνοδικό δικαστήριο μίλησε ο μητροπολίτης Βεροίας κ...

Από την Δευτέρα του Πάσχα καταργούνται οι απαγορεύσεις στις διαδημοτικές μετακινήσεις αφού η 3η Μαΐου είναι και επίσημα η ημερομηνία που ανοίγει η εστίαση.Υπενθυμίζεται ότι οι διαδημοτικές μετακινήσεις...