Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των υπηρεσιών του Δημοσίου από τους πολίτες παρουσιάστηκαν χθες Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου, παρουσία του πρωθυπουργού και του υπουργού Εσωτερικών Θεόδωρου Λιβάνιου και της υφυπουργού Εσωτερικών Βιβής Χαραλαμπογιάννη. Κατά την παρουσίαση, εστίασαν στις υψηλές βαθμολογίες που καταγράφηκαν στις ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά και σε μερικές χαμηλές που δόθηκαν σε υπηρεσίες Δήμων.
Ο υπουργός επεσήμανε πως τα στοιχεία δείχνουν ότι στην πλειονότητά τους οι πολίτες που έλαβαν μέρος στην αξιολόγηση ήταν «αυστηροί» στη βαθμολογία τους, τόσο για τους δήμους όσο και για συγκεκριμένες υπηρεσίες αιχμής, ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι όλα αυτά είχαν και έχουν έναν και μόνο στόχο, πώς θα γίνεται το Δημόσιο όλο και καλύτερο και ότι όσοι δημόσιοι υπάλληλοι αρνούνται την αξιολόγηση στην πραγματικότητα αρνούνται να λογοδοτήσουν στους πολίτες. «Τώρα είναι στο δικό μας χέρι τα αποτελέσματα αυτής της μεγάλης έρευνας να μετουσιωθούν ουσιαστικά σε δράσεις που θα αναβαθμίζουν τις κρατικές υπηρεσίες αλλά και υποχρέωση των δημάρχων να λάβουν πολύ σοβαρά υπόψη τους αυτά τα οποία είπαν οι πολίτες. Και φυσικά με αυτόν τον τρόπο να χτίσουμε πιο ισχυρούς δεσμούς, σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ της πολιτείας σε όλα τα επίπεδα και των πολιτών», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερικών, στην έρευνα που ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες, συμμετείχαν 65.000 πολίτες και από τα ευρήματα διαφαίνεται μια σαφής τάση αρνητικής αξιολόγησης, τόσο των υπηρεσιών που χαρακτηρίζονται από γραφειοκρατία όσο και εκείνων των υπηρεσιών στις οποίες απαιτείται φυσική παρουσία του πολίτη στο γκισέ για τη διεκπεραίωση των υποθέσεων τους με έγγραφα. Οι υπηρεσίες της αυτοδοίκησης, εκεί που οι πολίτες είχαν προσωπική εμπειρία, συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό αξιολογήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αξιολόγηση των πεζοδρομίων που έφτασε το 90%. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, υπηρεσίες για τις οποίες οι αξιολογήσεις ήταν κάτω από 50%, δείχνει ότι δεν είναι τόσο γνωστές για να είναι οι πολίτες σε θέση να τις αξιολογήσουν και έφερε για παράδειγμα μεταξύ άλλων, το εισιτήριο αγώνων του gov.gr και τις κοινωνικές υπηρεσίες δήμων.
Αναφερόμενος στους μέσους όρους των έξι κρατικών υπηρεσιών που ρωτήθηκαν η ΑΑΔΕ βρίσκεται στο 6,1, το ΕΦΚΑ στο 5,3, η Υπηρεσία Απασχόλησης στο 5,6, το Εθνικό Κτηματολόγιο 4,9, οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών 4,4 και ειδικά για τα μητροπολιτικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης τα μέσα μεταφοράς βρίσκονται στο 5.
Μιλώντας για τις υπηρεσίες που είχαν τη χαμηλότερη βαθμολογία ο κ. Λιβάνιος έκανε λόγο για γεωγραφικά κριτήρια, και περιοχές όπου υπάρχει καθυστέρηση στην κτηματογράφηση ή εκκρεμότητες όπως η Ανατολική Αττική. Στις διευθύνσεις αλλοδαπών έχει ενδιαφέρον, όπως ανέφερε, ότι όπου υπάρχει ανάγκη για εποχιακό προσωπικό και ιδίως περιοχές υψηλής τουριστικής ανάπτυξης και με ανάγκη για εργάτες γης, για παράδειγμα Ηλεία, Δωδεκάνησα, εκεί παρατηρούνται οι χαμηλότερες βαθμολογίες και επιβεβαιώνεται η άμεση συσχέτιση του φόρτου εργασίας μιας υπηρεσίας με την αξιολόγηση. Επίσης, τόνισε ότι όπου υπάρχει μετρό είναι αυξημένη η ικανοποίηση, ενώ όπου δεν υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς, υπάρχει η μεγαλύτερη δυσφορία.
Για τις τέσσερις ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου, είπε ότι 7,5 πήρε η ΑΑΔΕ, 6,1 το εθνικό κτηματολόγιο, 8,5 η ηλεκτρονική συνταγογράφηση και 7,6 το myHealth.
Αναφερόμενος στο Gov.gr είπε μεταξύ άλλων, ότι στα πέντε χρόνια λειτουργίας του προσφέρει 2.176 υπηρεσίες ενώ 8.704.165 πολίτες έχουν κάνει έστω μια υπεύθυνη δήλωση. Για τις υπηρεσίες του gov.gr είπε ότι εννέα συγκέντρωσαν πολύ υψηλές βαθμολογίες, για παράδειγμα με 9 αξιολογήθηκε η υπεύθυνη δήλωση, και με 8,8 το ποινικό μητρώο.
Για την χαμηλή βαθμολογία των Δήμων
Μεταξύ άλλων, ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός Θ. Λιβάνιος στην χαμηλή βαθμολογία των Δήμων: «Δεν έχουν καλές αξιολογήσεις οι Δήμοι μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα που υπάρχει δυσκολία στον χώρο στάθμευσης. Ο μέσος όρος είναι 3. Χρειάζεται να δουλέψουμε πάνω για τους πάνω στο ζήτημα των χώρων στάθμευσης. Συνολικά, τα σημαντικότερα προβλήματα στους δήμους αφορούν σε οδικό δίκτυο, πεζοδρόμια και χώρους στάθμευσης.
Για τις υπηρεσίες δόμησης
Χαμηλές ήταν οι βαθμολογίες και για τις τοπικές υπηρεσίες δόμησης, για τις οποίες ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε ειδική αναφορά: «Παίρνουν χαμηλό βαθμό. Αυτό μας προβληματίζει ιδιαίτερα. Παίρνουν ακόμα πιο χαμηλό βαθμό εκεί που υπάρχουν. Προφανώς ενδείξεις και αποδείξεις πια παράνομων αδειοδοτήσεων τοπικών κυκλωμάτων. Όμως αναμένεται μια δραστική παρέμβαση από πλευράς κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου για τον τρόπο με τον οποίο εκδίδονται πια οι άδειες δόμησης. Νομίζω το σύστημα αυτό έχει φτάσει πια στα όριά του και πρέπει να αναμορφωθεί με τρόπο πολύ πιο δραστικό».
Από την πλευρά της η κα Χαραλαμπογιάννη ανέφερε ότι «όλες αυτές οι δράσεις που παρουσιάστηκαν, αλλά και αυτές οι οποίες έχουν σχεδιαστεί και δρομολογούνται όπως είναι η αξιολόγηση των πολιτών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στην υγεία, συνδέονται άμεσα μεταξύ τους και αλληλοτροφοδοτούνται.
Επόμενη αξιολόγηση στο χώρο της Υγείας
«Κάτι αλλάζει στο δημόσιο, υπάρχουν εμπόδια δεκαετιών που πρέπει να αντιμετωπιστούν», τόνισε ο πρωθυπουργός, θέλοντας να συμπεριλάβει σε μια φράση την παρουσίαση της αξιολόγησης, ενώ με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας, αναφέρθηκε και στην πρωτοβουλία για την αναθεώρηση του Άρθρου 103 για την άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων λέγοντας ότι «στις ακραίες περιπτώσεις που κάποιος υπάλληλος δεν ανταποκρίνεται επί μακρόν στους στόχους του, να μπορεί να απολύεται». Προανήγγειλε τέλος, ότι η αξιολόγηση θα συνεχιστεί σε κρίσιμους τομείς με πρώτο τον χώρο της Υγείας όπου οι πολίτες θα μπορούν να λένε την άποψή τους με το που βγαίνουν από τα νοσοκομεία.