Ολοκληρώθηκαν το μεσημέρι του Σαββάτου, 28ης Ιουνίου 2025, οι εργασίες του 31ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου των Παυλείων με θέμα: «Ο Απόστολος Παύλος και η Α’ Οικουμενική Σύνοδος», που διοργάνωσε η Αποστολική Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας προς τιμήν του ιδρυτού της τοπικής Εκκλησίας, Αποστόλου Παύλου.
Πρόεδρος της πέμπτης συνεδρίας ήταν ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Μονάχου κ. Κωνσταντίνος Νικολακόπουλος και εισηγήσεις ανέπτυξαν: α) ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Βελιγραδίου Predrag Dragutinovic, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Ο Χριστολογικός ύμνος της προς Φιλιππησίους επιστολής», β) ο κ. Χαρίδημος Κουτρής, Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ο οποίος μίλησε με θέμα: «Το Σύμβολο της Πίστεως και η Α’ Οικουμενική Σύνοδος» και γ) ο Αρχιμ. Θεόφιλος Λεμοντζής, Αρχιερατικός Επίτροπος Καμπανίας και Δρ. Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η αντιμετώπιση των Αρειανοφρόνων από τον Επιφάνιο Σαλαμίνος».
Κατά την τελευταία, έκτη συνεδρία, προήδρευσε o Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Παναγιώτης Υφαντής και εισηγήσεις ανέπτυξαν: α) ο Αρχιμ. Σεβαστιανός Σωμαράκης, Διδάκτωρ Κανονικού Δικαίου Πανεπιστημίου Στρασβούργου, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Τo κανονικό έργο της Α’ Οικουμενικής Συνόδου» και β) η κ. Γλυκερία Χατζούλη, Καθηγήτρια της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., η οποία μίλησε με θέμα: «Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος στην εικονογραφία της Εκκλησίας».
Όπως κάθε χρόνο στο πλαίσιο των Παυλείων, βραβεύτηκαν μαθητές και μαθήτριες της Ημαθίας, οι οποίοι διακρίθηκαν σε αθλητικούς, καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς σε περιφερειακό, πανελλήνιο ή διεθνές επίπεδο κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που πέρασε.
Λίγο πριν την λήξη του Συνεδρίου, συνήλθε η επιστημονική επιτροπή των «Παυλείων» και αποφάσισε ότι το θέμα που θα εξεταστεί στο συνέδριο των ΛΒ’ Παυλείων (Ιούνιος 2026) θα είναι: «Ο Απόστολος Παύλος και το βάπτισμα». Μετά το πέρας της έκτης συνεδρίας το θέμα ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής των Παυλείων Ομοτ. Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Χαράλαμπος Ατματζίδης.
Η επιστημονική επιτροπή των «Παυλείων» αποτελείται από τον Ομ. Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Χαράλαμπο Ατματζίδη, τον Αν. Καθηγητή του Α.Π.Θ. Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιο, την Καθηγήτρια του Α.Π.Θ. κ. Αικατερίνη Τσαλαμπούνη, τον Επ. Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Τιμολέων Γαλάνη και τον Επ. Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Βασίλειο Τζέρπο.
Το 31ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο των Παυλείων παρουσίασε, όπως κάθε χρόνο, ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς μας Μητροπόλεώς Αρχιμ. Δημήτριος Μπακλαγής, ενώ τις εργασίες του παρακολούθησαν και τίμησαν με την παρουσία τους ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βελγίου κ. Αθηναγόρας (Οικουμενικό Πατριαρχείο), ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αρούσας και Κεντρικής Τανζανίας κ. Αγαθόνικος (Πατριαρχείο Αλεξανδρείας), ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Ανθηδώνος κ. Νεκτάριος (Πατριαρχείο Ιεροσολύμων), ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Λονδίνου, Μ. Βρετανίας και Ιρλανδίας κ. Νεκτάριος (Πατριαρχείο Σερβίας), ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Κοβάσνα και Χαργκίτα κ. Ανδρέας (Πατριαρχείο Ρουμανίας), ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Γκλαβινίτσης κ. Μακάριος (Πατριαρχείο Βουλγαρίας), ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ζουγκδίδι και Τσαΐτσι κ. Γεράσιμος (Πατριαρχείο Γεωργίας), ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος (Εκκλησία της Κύπρου), οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος και Σισανίου και Σιατίστης κ. Αθανάσιος (Εκκλησία της Ελλάδος), ο Παν. Ιερομόναχος Σάββας Sitsevsky και ο αξιότιμος Καθηγητής κ. Γεώργιος Betlejko (Εκκλησία της Πολωνίας), ο Αιδ. Πρωτ. κ. Μιχαήλ Σανελάρη (Εκκλησία της Αλβανίας) καθώς και τοπικοί πολιτικοί και στρατιωτικοί άρχοντες, καθηγητές, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και κληρικοί της Ιεράς μας Μητροπόλεως.
Στο τέλος ο Ποιμενάρχης μας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, παρουσίασε τον τόμο των πρακτικών του περσινού επετειακού 30ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου των Παυλείων (Ιούνιος 2024) και κήρυξε τη λήξη των εργασιών του 31ου Συνεδρίου, εκφράζοντας παράλληλα τις θερμές ευχαριστίες του προς όλους τους συμμετέχοντες και λέγοντας χαρακτηριστικά: Μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί τίς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου ἐνδόξου ἀποστόλου Παύλου, τοῦ πρωτοκορυφαίου καί οὐρανοβάμονος καί ἱδρυτοῦ τῆς ἀποστολικῆς Ἐκκλησίας μας φθάσαμε στό τέλος τοῦ ΛΑ´ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως, τό ὁποῖο ὀργανώσαμε καί φέτος στό πλαίσιο τῶν ΛΑ´ Παυλείων πρός τιμήν του.
Τιμώντας τόν μεγάλο ἀπόστολο Παῦλο, τόν ἀπόστολο ὁ ὁποῖος διέτρεξε ὅλη τήν οἰκουμένη γιά νά κηρύξει τό Εὐαγγέλιο τοῦ Χριστοῦ, θελήσαμε νά τιμήσουμε στό φετινό Συνέδριο καί τήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο, μέ ἀφορμή τήν ἐπέτειο τῆς συμπληρώσεως 1700 ἐτῶν ἀπό τή σύγκλησή της στή Νίκαια τῆς Βιθυνίας τό ἔτος 325.
Γι᾽ αὐτό καί θέμα τόσο τῶν ΛΑ´ Παύλειων ὅσο καί τοῦ Συνεδρίου μας ἦταν «Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος καί ἡ Α´ Οἰκουμενική Σύνοδος».
Ἡ σύνδεση τοῦ ἀποστόλου Παύλου μέ τήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο δέν εἶναι σαφῶς μόνο ἐπετειακή. Ὁ μέγας ἀπόστολος, τόν ὁποῖο ἐξαιρετικά εὔστοχα χαρακτήρισε ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος ὡς «στόμα Χριστοῦ», εἶναι ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος μέ τίς ἐπιστολές του μᾶς γνώρισε περισσότερο τόν Κύριό μας, τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ, τόν Σωτήρα καί Λυτρωτή τοῦ κόσμου.
Τήν ἀναντίρρητη αὐτή ἀλήθεια μᾶς παρουσίασε στήν εἰσαγωγική του ὁμιλία ὁ πρόεδρος τῆς Ἐπιστημονικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ Συνεδρίου μας, κ. Ἀτματζίδης, μιλώντας γιά τόν ἀπόστολο Παῦλο καί τή συνεισφορά του στή διαμόρφωση τῶν ἀποφάσεων τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου.
Εἰδικότερα τή σχέση τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως μέ τήν Παύλεια Χριστολογία μᾶς ἀνέπτυξε ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, ὁ ὁποῖος ἀπέδειξε μέ τήν εἰσήγησή του ὅτι οἱ Πατέρες τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου υἱοθέτησαν στό Σύμβολο τῆς Πίστεως κατά περιεχόμενο τήν ἀποστολική καί βιβλική παράδοση καί ἑρμήνευσαν τήν Παύλεια Χριστολογία, ἐπιβεβαιώνοντας ὅτι ἡ πίστη τήν ὁποία «διετράνωσε» τό Σύμβολο στό πρόσωπο καί τό ἔργο τοῦ Χριστοῦ ἀποτελεῖ τή συνέχεια τῆς ἀρχεγόνου Χριστολογίας τῆς Ἐκκλησίας, τήν ὁποία «ὁ Κύριος ἔδωκεν, οἱ Ἀπόστολοι ἐκήρυξαν καί οἱ Πατέρες ἐφύλαξαν».
Ἡ μεσσιανική ἑρμηνεία τῶν Ψαλμῶν, τήν ὁποία υἱοθέτησε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός καί ἀκολούθησε στή συνέχεια καί ὁ ἀπόστολος Παῦλος, ἀξιοποιήθηκε, ὅπως μᾶς ἀπέδειξε ὁ κ. Κωνσταντίνου, καί ἀπό τούς Πατέρες τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου γιά νά ἀποκρούσουν καί νά ἀνασκευάσουν τίς αἱρετικές διδασκαλίες τοῦ Ἀρείου.
Τεκμήριο τῆς σημασίας πού εἶχε ὁ λόγος καί ἡ διδασκαλία τοῦ ἀποστόλου Παύλου γιά τή σχέση μεταξύ τοῦ Θεοῦ-Πατρός καί τοῦ Χριστοῦ στή διαμόρφωση τοῦ χριστολογικοῦ δόγματος ἀπό τήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο εἶναι, ὅπως μᾶς ἀνέπτυξε ὁ π. Δημήτριος Μπακλαγής, τό γεγονός ὅτι ὁ Μέγας Ἀθανάσιος χρησιμοποιεῖ στό ἔργο του 24 φορές τό χωρίο «εἷς Θεός ὁ πατήρ ἐξ οὖ τά πάντα καί ἡμεῖς εἰς αὐτόν, καί εἷς Κύριος Ἰησοῦς Χριστός δι᾽ οὗ τά πάντα καί ἡμεῖς δι᾽ αὐτοῦ» ἀπό τήν πρώτη ἐπιστολή τοῦ ἀποστόλου Παύλου πρός τούς Κορινθίους (1 Κορ. 8.6).
Ἡ σημασία τῶν ἐπιστολῶν τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου στή διαμόρφωση τῆς Χριστολογίας τῆς Ἐκκλησίας μας ἀναδείχθηκε καί ἀπό τήν εἰσήγηση τοῦ κ. Dragutinovic, ὁ ὁποῖος μᾶς μίλησε γιά τόν Χριστολογικό ὕμνο ἀπό τήν ἐπιστολή πρός τούς Φιλιππησίους.
Ἀρκετές ἀπό τίς εἰσηγήσεις, ὅπως εἶναι φυσικό, παρουσίασαν θέματα πού σχετίζονται ἄμεσα μέ τή συγκρότηση καί τό ἔργο τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ἡ ὁποία ἀποτέλεσε τό πρῶτο εὐρείας κλίμακος ἐκκλησιαστικό γεγονός πού κατοχυρώνει τή Συνοδικότητα τῆς Ἐκκλησίας. Οἱ ἀρχές τῆς συνοδικότητος, ὅπως ἐμπεριστατωμένα μᾶς ἀπέδειξε ὁ κ. Νικολακόπουλος, ἀνάγονται στήν Καινή Διαθήκη καί ἀνιχνεύονται γιά πρώτη φορά στήν Ἀποστολική Σύνοδο τῶν Ἱεροσολύμων.
Στό ἔργο τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου ἑστίασαν τρεῖς εἰσηγήσεις. Ἡ πρώτη ἦταν ἡ εἰσήγηση τοῦ π. Σεβαστιανοῦ Σωμαράκη, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε στό κανονικό ἔργο τῆς Συνόδου, μέ τό ὁποῖο οἱ Πατέρες ρύθμισαν ζητήματα πού ἀπασχολοῦσαν τήν Ἐκκλησία ἐκείνη τήν ἐποχή.
Ἡ δεύτερη εἰσήγηση ἦταν τοῦ κ. Τζέρπου, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε στή σχέση τῆς Συνόδου μέ τόν κανόνα τῶν βιβλίων τῆς Καινῆς Διαθήκης, ἡ ὁποία ἀφορᾶ ὄχι σέ συγκεκριμένα βιβλία ἀλλά στή διερεύνηση τοῦ τί ἀποτελεῖ «γραφή» τήν ἐποχή τῆς Συνόδου καί ποιά ἡ χρήση τοῦ ὅρου ἀπό τούς Πατέρες πού συμμετεῖχαν σ᾽ αὐτήν.
Καί ἡ τρίτη ἦταν τοῦ κ. Κουτρῆ, ὁ ὁποῖος πρότεινε τήν ἀνάγκη, ἔχοντας ὡς βάση τό Σύμβολο τῆς Πίστεως καί τό συνολικό δογματικό ἔργο τῆς Συνόδου, νά ἀνταπεξέλθουμε στά προβλήματα τοῦ σύγχρονου ἀνθρώπου, ἀξιοποιώντας τήν πτυχή τοῦ δόγματος τῆς Νικαίας σχετικά μέ τήν ἀνθρώπινη φύση τοῦ Χριστοῦ.
Στήν ὁμάδα τῶν εἰσηγήσεων αὐτῶν θά μπορούσαμε νά προσθέσουμε δύο ἀκόμη εἰσηγήσεις: τήν εἰσήγηση τοῦ π. Θεοφίλου Λεμοντζῆ, ὁ ὁποῖος μᾶς παρουσίασε πῶς ἀντιμετώπισε ὁ ἅγιος Ἐπιφάνιος Σαλαμῖνος, ἔνθερμος ὑποστηρικτής τῆς Α´Οἰκουμενικῆς Συνόδου, τούς Ἀρειανόφρονες, καθώς πίστευε ὅτι ὁ Ἀρειανισμός ἀπειλοῦσε τή δυνατότητα σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Καί τή δική μου, ταπεινή, εἰσήγηση γιά τή συμβολή στήν ἔρευνα σχετικά μέ τήν Α´ Οἰκουμενική Σύνοδο τῆς μελέτης τοῦ ἀπό Βεροίας Μητροπολίτου Κυζίκου Καλλινίκου Δελικάνη.
Ἡ Α´ Οἰκουμενική Σύνοδος δέν θά ὑπῆρχε βεβαίως, ἐάν δέν ὑπῆρχαν καί οἱ ἅγιοι καί θεοφόροι Πατέρες, οἱ ὁποῖοι τήν συγκρότησαν καί οἱ ὁποῖοι ἀγωνίσθηκαν γιά νά ἐπικρατήσει ἡ ἀλήθεια. Καί ὅπως εἶναι φυσικό ἡ Ἐκκλησία μας τούς τίμησε καί τούς τιμᾶ εἴτε συλλογικά εἴτε ὡς μεμονωμένα πρόσωπα, ὅπως μᾶς ἀνέπτυξε ὁ κ. Ὑφαντής «χαρτογραφώντας τήν ἁγιολογική τιμή» πού τούς ἀπέδωσε ἡ Ἐκκλησία μας.
Ἀναλύοντας τήν ἀκολουθία τῆς Κυριακῆς τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ὁ π. Στυλιανός Χατζηγρηγορίου ἐντόπισε καί μᾶς παρουσίασε στοιχεῖα λειτουργικῆς πού προκύπτουν καί ἀποσαφήνισε τούς λόγους ἐπιλογῆς τῶν ἁγιογραφικῶν ἀναγνωσμάτων.
Καί καθώς ἡ Ἐκκλησία μας ἀλλά καί ἡ Α´ Οἰκουμενική Σύνοδος δέν ὑποτιμᾶ τήν ὑλική ὑπόσταση τῶν προσώπων καί τῶν πραγμάτων, δέν μποροῦσε νά λείπει ἀπό τό Συνέδριό μας καί μία ἀναφορά σ᾽ αὐτήν τήν πτυχή μέσω τῆς εἰκονογραφίας της. Ἔτσι ὁλοκληρώσαμε τόν κύκλο τῶν εἰσηγήσεων μέ αὐτή τῆς κ. Χατζούλη, πού μόλις ἀκούσαμε, σχετικά μέ τήν ἀποτύπωση τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου στήν εἰκονογραφία τῆς Ἐκκλησίας μας. Στίς ὡραῖες παραστάσεις πού μᾶς ἔδειξε, ἄς μοῦ ἐπιτραπεῖ νά προσθέσω καί μία δική μας, πού ἔγινε πρίν άπό 30 χρόνια σέ ἕνα ἀπό τά μοναστήρια μας, καί ἡ ὁποία παρουσιάζει στό μέσο τῶν πατέρων τῆς Α´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου τόν ἅγιο Ἀθανάσιο ὡς διάκονο. Εἶναι ἀπό τή Μονή τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου Σφηνίτσης.
Κλείνοντας τήν ἕκτη καί τελευταία συνεδρίαση τοῦ ΛΑ´ Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως θά ἤθελα νά δανεισθῶ τούς λόγους τοῦ μεγάλου διδασκάλου πάντων ἡμῶν ἐν τῇ πίστει, τοῦ μεγίστου Ἀποστόλου καί πρωτοκορυφαίου Παύλου, ὁ ὁποῖος γράφει πρός τούς Θεσσαλονικεῖς: «Ἡμεῖς δέ ὀφείλομεν εὐχαριστεῖν τῷ Θεῷ πάντοτε καί περί ὑμῶν».
Εὐχαριστῶ, λοιπόν, ἀπό καρδίας καί ἐκφράζω τήν εὐγνωμοσύνη μου πρός τόν Παναγιώτατο Οἰκουμενικό μας Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαῖο καί τούς Μακαριωτάτους Προκαθημένους τῶν λοιπῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν γιά τά σεπτά μηνύματά τους, τά ὁποῖα ἀνέγνωσαν οἱ Σεβασμιώτατοι καί Θεοφιλέστατοι ἐκπρόσωποί τους, πρός τούς ὁποίους ἐκφράζω τίς θερμότατες εὐχαριστίες μου γιά τήν παρουσία τους καί τή συμμετοχή τους στό Συνέδριό μας.
Εὐχαριστῶ θερμά τόν Κοσμήτορα τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς, τούς καθηγητές-μέλη τῆς Ἐπιστημονικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ Συνεδρίου καί ὅλους τούς εἰσηγητές γιά τήν ἀνταπόκρισή τους στήν πρόσκλησή μας καί τή συμβολή τους στήν ἐπιτυχία τοῦ Συνεδρίου.
Εὐχαριστῶ ἐπίσης τά μέλη τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς, τούς συνεργάτες μου μέ πρῶτο τόν πρωτοσύγκελλο τῆς Ἱερᾶς μας Μητροπόλεως π. Ἀθηναγόρα Μπίρδα ἀλλά καί τόν Γενικό Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπο π. Δημήτριο Μπακλαγῆ, γιά τή μέριμνα καί τόν κόπο τους, ὥστε ὅλα νά γίνουν «εὐσχημόνως καί κατά τάξιν».
Εὐχαριστίες ὀφείλω καί στόν Δήμαρχό μας, τόν Δῆμο Βεροίας καί τό Διοικητικό Συμβούλιο τοῦ «Χώρου Τεχνῶν» γιά τήν εὐγενῆ παραχώρηση τῶν δύο αἰθουσῶν, καί ἀκόμη τόν ἐκκλησιαστικό τηλεοπτικό σταθμό 4Ε γιά τήν κάλυψη ὅλου τοῦ Συνεδρίου.
Ἰδιαίτερες εὐχαριστίες ἀνήκουν τέλος καί σέ ὅλους ἐσᾶς, τούς ἐκπροσώπους τῶν πολιτικῶν καί στρατιωτικῶν ἀρχῶν, τούς κληρικούς, τούς μοναχούς καί τόν εὐσεβῆ καί πιστό λαό, πού ἐξέφρασε καί φέτος τήν ἀγάπη καί τόν σεβασμό του πρός τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο μέ τή συμμετοχή του σέ ὅλες τίς ἐκδηλώσεις τῶν ΛΑ´ Παυλείων.
Δέν θά ἦταν φυσικά δυνατόν νά κλείσει τό ΛΑ´ Συνέδριο, χωρίς νά παρουσιάσουμε τόν τόμο τῶν Πρακτικῶν τοῦ περσινοῦ Λ´ Συνεδρίου μέ τίτλο: «Ὁ ἀπόστολος Παῦλος καί ἡ λειτουργική ζωή τῆς Ἐκκλησίας».
Σέ αὐτόν, τόν μέγα Ἀπόστολο, ὀφείλουμε καί τόν τόμο αὐτόν πού παρουσιάζουμε καί τό φετινό συνέδριο καί τόν παρακαλοῦμε ταπεινά νά μᾶς ἐνισχύει στήν προσπάθειά μας, ὥστε νά ἀκολουθοῦμε τήν προτροπή του πρός τούς Θεσσαλονικεῖς: «Ἄρα οὖν, ἀδελφοί, στήκετε καί κρατεῖτε τάς παραδόσεις, ἅς ἐδιδάχθητε … αὐτός δέ ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός … παρακαλέσαι ὑμῶν τάς καρδίας καί στηρίξαι ἐν παντί ἔργῳ καί λόγῳ ἀγαθῷ».