ΥΓΕΙΑ

Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΗΣ    ΑΚΟΗΣ

Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΗΣ ΑΚΟΗΣ

Γράφει η Ευδοξία Δαβόρα 

μουσικοπαιδαγωγός- μουσικοθεραπεύτρια

Ludwig van Beethoven. Ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες όλων των εποχών. Στα τελευταία τέσσερα χρόνια της ζωής του, ήταν σε θέση να γράψει μερικές από τις πιο επίκαιρες μουσικές του ενώ ήταν κωφός. Το 1796, ο Beethoven άρχισε να ακούει ένα επίμονο βουητό ενώ ως το 1801 τεκμηριώθηκε ότι είχε χάσει τελείως την ακοή του. Λόγω αυτής της απώλειας, η μουσική του Beethoven χωρίζεται σε τρία στάδια: την Πρώιμη Περίοδο, τη Μεσαία και την Ύστερη Περίοδο. Η Πρώιμη Περίοδος, αφορούσε την παιδική του ηλικία μέχρι το 1803. Η μουσική του χαρακτηριζόταν από μελωδίες υψηλών συχνοτήτων. Η Μεσαία Περίοδος ήταν η αρχή της κώφωσης του Beethoven μέχρι το 1820, όταν θεωρήθηκε ότι ήταν τελείως κωφός. Η μουσική του χαρακτηριζόταν από χαμηλότερες συχνότητες, ενώ οι υψηλές δεν ήταν τόσο σημαντικές για τον ίδιο. Η επικρατέστερη θεωρία, είναι ότι ο Beethoven πιθανότατα δεν μπορούσε να ακούσει τις υψηλότερες νότες, οπότε τις κράτησε έξω. Εκείνη την περίοδο δημιούργησε συνθέσεις όπως η ‘’Σονάτα υπό το Σεληνόφως’’. Το 1820 η μουσική του Beethoven εισέρχεται στην Ύστερη Περίοδο, κατά τη διάρκεια της οποίας, η μουσική του περιελάμβανε και πάλι περισσότερες υψηλές συχνότητες, ολοκληρώνοντας την ‘’Ένατη συμφωνία’’ τελείως κωφός. Αυτό έδειξε ότι ο Μπετόβεν ‘’ακούει’’ πλέον με το εσωτερικό του αυτί, αντιλαμβανόμενος τις δονήσεις της μουσικής. 

Ο Beethoven ενέπνευσε μελλοντικούς μουσικούς, αλλά ο επόμενος άνθρωπος που κατέλαβε τις καρδιές και τα μυαλά των ανθρώπων στις Ηνωμένες Πολιτείες ήταν το 1995. Ο Heather Whitestone σε έναν τηλεοπτικό διαγωνισμό, κατέπληξε το κοινό με τις χορευτικές του φιγούρες. Αυτό όμως που ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακό, ήταν το γεγονός ότι υπάκουε στη μουσική ενώ ήταν κωφός. 

Μια μελέτη εξηγεί πώς πολλοί άνθρωποι με προβλήματα ακοής είναι σε θέση να απολαμβάνουν τη μουσική. Ο Dr Dean Shibata, από το Πανεπιστήμιο του Rochester στη Νέα Υόρκη, πίστευε ότι οι κωφοί άνθρωποι μπορούν να αισθανθούν δονήσεις στην ίδια περιοχή του εγκεφάλου που συνδέεται με την ακοή. Στη μελέτη του Dr Shibata, συμμετείχαν δέκα άτομα με απώλεια ακοής εκ γενετής και άλλα έντεκα άτομα που δεν είχαν κανένα πρόβλημα στην ακοή τους. Στην έρευνα αυτή ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να κρατήσουν ένα δονητικό σωλήνα. Όλοι οι συμμετέχοντες στη συνέχεια ανέφεραν στον  Dr Shibata το πότε ήταν σε θέση να ανιχνεύσουν μια δόνηση που προερχόταν από το σωλήνα καθώς έπαιζε η μουσική. Κατά τη διάρκεια αυτής της μελέτης, έγινε εγκεφαλική ανίχνευση των σημάτων που μεταδίδονται στον εγκέφαλο. Αυτό που ανακάλυψε ο  Dr Shibata ήταν εκπληκτικό, καθώς βοήθησε να προσδιοριστεί πώς οι κωφοί αντιλαμβάνονται τη μουσική. Επιβεβαίωσε ότι οι άνθρωποι με προβλήματα ακοής, μπορούσαν να αισθανθούν τους κραδασμούς που δημιουργούσε η παραγωγή του ήχου, στέλνοντας μηνύματα στο ίδιο μέρος του εγκεφάλου όπως και οι άνθρωποι με πλήρη ακοή. Ο ίδιος αναφέρει. «Αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι η εμπειρία των κωφών ανθρώπων στην αίσθηση της μουσικής είναι παρόμοια με την εμπειρία που έχουν άλλοι άνθρωποι όταν ακούν μουσική. Η αντίληψη των μουσικών κραδασμών από τους κωφούς είναι πιθανότατα τόσο πραγματική όσο οι ισοδύναμοι ήχοι, αφού επεξεργάζονται τελικά στο ίδιο μέρος του εγκεφάλου. «

Παρόλο που οι κωφοί δεν μπορούν να ακούσουν μουσική με τον ίδιο τρόπο που ακούν οι υπόλοιποι άνθρωποι, μπορούν να νιώσουν τη μουσική. Κάποιοι είναι σε θέση ακόμη και να παίξουν μουσικά όργανα. Πηγαίνοντας σε συναυλίες νιώθουν την ατμόσφαιρα, αντλώντας από τις δονήσεις σε όλο τους το κορμί, την ίδια στιγμή που άλλοι μπερδεύουν τις μελωδίες από τα αγαπημένα τους τραγούδια. 

Είναι εκπληκτικό το πόσο η τεχνολογία έχει έρθει για να βοηθήσει τους ανθρώπους με απώλεια ακοής να βιώνουν μουσική. Πολύ καιρό αφότου ο Beethoven άρχισε να χρησιμοποιεί το εσωτερικό του αυτί για να ακούσει τις δονήσεις της μουσικής, οι άνθρωποι έμαθαν να ακούν μέσα από τις δονήσεις των τυμπάνων και των μπάσων, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και τις οπτικές τους αισθήσεις για να συγκεντρώνουν τη μουσική σε έναν εκπληκτικό συνδυασμό. Αυτός είναι και ο μαγικός τρόπος με τον οποίο αντιλαμβάνονται τη μουσική.

Πηγή

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μυστικά» για την βελτίωση της προσοχής και μνήμης  των παιδιών που μελετούν

«Μυστικά» για την βελτίωση της προσοχής και μνήμης ...

Το σχολείο άρχισε με κάποιες αγωνίες και έννοιες, και...

Τι τρώνε και τι θα έπρεπε να τρώνε τα παιδιά στο σχολείο!

Τι τρώνε και τι θα έπρεπε να τρώνε τα παιδιά στο...

Γράφει ο Τόπης ΑθανάσιοςΔιαιτολόγος - ΔιατροφολόγοςΗ...

Έκφραση της Ψυχής  ως σύμμαχος της Υγείας… -« Οι λέξεις βλάπτουν   σοβαρά την αυτοεκτίμηση….»

Έκφραση της Ψυχής ως σύμμαχος της Υγείας… -« Οι λέξεις...

Της Χρύσας Μπέκα, Ψυχολόγου – ψυχοθεραπεύτριας«Ένας...

Επίκαιρα ζητήματα έθεσαν οι γιατροί στον Επίτροπο Υγείας της  Ευρωπαϊκής Ένωσης - Καίριες παρεμβάσεις από τον Αναστάσιο Βασιάδη

Επίκαιρα ζητήματα έθεσαν οι γιατροί στον Επίτροπο...

Στα πλαίσια  της πρόσφατης συνεδριακής διοργάνωσης ...

Παρουσίαση της εκστρατείας “LET’S ΠΑΠ: Κάντο για σένα” για την πρόληψη   του καρκίνου του τραχήλου της μήτρας

Παρουσίαση της εκστρατείας “LET’S ΠΑΠ: Κάντο για σένα”...

Από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στην 83η...

Έκφραση της Ψυχής  ως σύμμαχος της Υγείας… - «Ο τρόπος που ταξιδεύεις στη ζωή, φέρνει την ευτυχία ένα βήμα πιο κοντά…»
Έκφραση της Ψυχής  ως σύμμαχος της Υγείας… - «Κάθε φορά που επιλέγεις μια συμπεριφορά, επιλέγεις και τις συνέπειές της…»

Έκφραση της Ψυχής ως σύμμαχος της Υγείας… - «Κάθε φορά...

Της Χρύσας Μπέκα, Ψυχολόγου – ψυχοθεραπεύτριας«Ένας...

Έκφραση της Ψυχής  ως σύμμαχος της Υγείας… - «Ο δρόμος χωρίς εμπόδια   συνήθως δεν οδηγεί πουθενά… »

Έκφραση της Ψυχής ως σύμμαχος της Υγείας… - «Ο δρόμος...

Της Χρύσας Μπέκα, Ψυχολόγου – ψυχοθεραπεύτριας«Μια...

ΑΚΟΥ 99.6FM
ΑΚΟΥ 99.6FM

Αγγελίες

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Γράφει η Ευδοξία ΔαβόραΜουσικοπαιδαγωγός - μουσικοθεραπεύτρια Όταν ο τρόπος της ζωής και η καθημερινότητά μας, μας επιτάσσουν γρήγορους ρυθμούς, άμεσες αποφάσεις, και περιορισμένο χώρο και χρόνο για τον...

Το σχολείο άρχισε με κάποιες αγωνίες και έννοιες, και μεταξύ αυτών μπαίνει και το ερώτημα, τι κάνουμε όταν η μνήμη και η προσοχή του παιδιού μας δεν είναι από τις δυνατές….Ποια είναι τα κλειδιά για την...

Γράφει ο Τόπης ΑθανάσιοςΔιαιτολόγος - ΔιατροφολόγοςΗ σχολική τσάντα θα γεμίσει με καινούργια βιβλία, τετράδια και τόσα άλλα.... Μέσα σε αυτήν την τσάντα, αρκετοί γονείς θα βάλουν ένα ταπεράκι ή μια σακουλίτσα...

Της Χρύσας Μπέκα, Ψυχολόγου – ψυχοθεραπεύτριας«Ένας νεαρός μαθητής πήγε στο σπίτι του δασκάλου του, ενός σοφού φιλόσοφου, και του είπε:«¨Έρχομαι να σου πω κάτι σημαντικό, που δεν μπορώ να αποσιωπήσω. Κάποιος...