Ποιος θα μας σκουπίσει τα δάκρυα;  (Νίτσε – Λουνατσάρσκν -  Τουργκένιεφ - Παύλος Νιρβάνας -  Ιωάννης Πολέμης)

Ποιος θα μας σκουπίσει τα δάκρυα; (Νίτσε – Λουνατσάρσκν - Τουργκένιεφ - Παύλος Νιρβάνας - Ιωάννης Πολέμης)

Του ιερέως Παναγιώτου Σ. Χαλκιά


 Αν υπάρχει σήμερα κάτι, φίλοι αναγνώστες, που σπάνια κάνει την εμφάνισή τους στην κοινωνία μας, αυτό είναι: η αληθινή αγάπη του ανθρώπου για τον άνθρωπο. Υπάρχουν πολλές μορφές αγάπης, αλλά η μία και πραγματική αγάπη σπανίζει. Έχουμε μάθει οι περισσότεροι να βάζουμε στο επίκεντρο της ζωής μας τον εαυτό μας. Πάνω του εξαντλούμε σχεδόν όλες τις εκδηλώσεις και τις δυνατότητες της αγάπης μας. Έτσι φτάσαμε στην θεοποίηση του εαυτού μας με τη μορφή της ολοκληρωτικής υποταγής μας στο θέλημά του και της αμέσου εκπληρώσεως όλων των γούστων του. 

Η αποκλειστική αυτή στροφή μας στο άτομό μας δεν αφήνει βέβαια περιθώρια για σκέψεις ή πράξεις για κάποιον άλλο άνθρωπο, ο οποίος, εν τούτοις,  δεν μας είναι ξένος, γιατί είναι αδελφός μας. Το αποτέλεσμα είναι να ορθώσουμε εμείς οι ίδιοι, τείχη ανάμεσά μας, να αυτοαπομονωθούμε μέσα σε ένα τετράγωνο κουτί που μας εξασφαλίζει τη στεγανότητα και να αναπτύξουμε όλες μας τις δυνατότητες. Η κοινωνία μας έχασε σε μεγάλο βαθμό την κοινωνικότητά της που περιορίστηκε σε μερικές άγουστες κοσμικότητες και έγινε στην ουσία ακοινώνητη, αφού και τις υπάρχουσες κοινωνικές σχέσεις ανάμεσά μας διαφεντεύει ως επί των πλείστων είτε των συμφέρον, είτε των πρόσχημα.

Στην επικράτηση αυτού του σχήματος συνέβαλαν όχι τόσο οι συνθήκες της ζωής μέσα στις μεγαλουπόλεις, όσο η διάβρωση των συνειδήσεων από αντικοινωνικά συνθήματα, που από χρόνια ρίχτηκαν στον χώρο μας. Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα ο Φρειδερίκος Νίτσε, (1844-1900), φώναζε δυνατά το «πιστεύω του»: «Η στάση μου απέναντι στο παρόν είναι: Πόλεμος με το μαχαίρι στα δόντια. Οι δυνατοί δικαιούνται να παχαίνουν με τη σάρκα των αδυνάτων. Ο άνθρωπος πρέπει να ξαναγίνει σκληρό και άγριο ζώο. Η σκληρότης είναι η αρετή και η συμπόνια, η χειρότερη από όλες τις κακίες».

Καθώς τα αρπακτικά σαρκοφάγα θηρία κατασπαράζουν και κατατρώγουν τα τρυφερά αρνάκια, έτσι πρέπει να φέρνονται οι δυνατοί άνθρωποι προς τους αδυνάτους και τους ταπεινούς. Ούτε δισταγμό, ούτε μεταμέλεια αισθάνεσαι. Γνώριζε πως όλα επιτρέπονται εκτός της αδυναμίας».

Και ο σοβιετικός πολιτικός Λουνατσάρσκι, (1875-1933), έριχνε το σύνθημα: «Κάτω η αγάπη προς των πλαισίων». Ο Ρώσος συγγραφέας Τουργένιεφ, (1818-1883), με το μυθιστόρημα του «Πατέρες και γιοι» δίδασκε πως η ανθρώπινη ύπαρξη είναι κάτι το τελείως άσκοπο και παράλογο.

Αυτά τα κηρύγματα και πολλά άλλα παρόμοια σκλήρυναν τις καρδιές και πέτρωσαν το αίσθημα. Ξεθώριασαν τις χαριτωμένες νότες της αγάπης μέσα μας και επέβαλαν την προσταγή του μίσους. Ο καθένας κλείστηκε στον εαυτό του και οι πιο τολμηροί έβλαψαν τον διπλανό τους όταν τους δόθηκε η ευκαιρία. Η κοινωνία μας έγινε μια απέραντη ζούγκλα με ενοίκους ανθρωπόμορφα θηρία που αλληλοσπαράζονται χωρίς αίματα και κραυγές, αλλά με το γάντι, με την ευγένεια, την επίλαστη και υποκριτική, με το ψεύτικο χαμόγελο που ρίχνει στάχτη στα μάτια και διευκολύνει τη δουλειά του στιλέτου.

Και η σκληρότητα αυτή επεκτάθηκε γρήγορα και στον χώρο της πρόνοιας. Ο πόνος του άλλου μας αφήνει διάφορος. Αρκεί που δεν πονάμε εμείς. Έγραψε στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Παύλος Νιρβάνας, (Μαριούπολις  Ρωσίας: 1866 – Αθήναι:1937): « Έξω από το ναό του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά, ευρέθη πτώμα γέροντος Αρμένιου. Ακολούθησε η απαραίτητη νεκροψία, η οποία απέδειξε ότι ο άνθρωπος απέθανε από ασιτία.

Όλοι φυσικά καθησύχασαν. Δεν επρόκειτο περί εγκλήματος. Αι μυριάδες των σιαγόνων, που μασούσαν αδιακόπως από το ένα πρωί ως το άλλο πρωί, στα διάφορα λαμπρά κέντρα της πόλης και της εξοχής, καθησύχασαν και αυτές.

Δεν επρόκειτο περί εγκλήματος. Η μακαρία κοιλιά των Αθηνών, σε μία λέξη της οποίας προς στιγμήν διεταράχθη η κανονική λειτουργία, ξαναβρήκε και αυτή το ρυθμό της. Δεν επρόκειτο περί εγκλήματος.

Αλλά αν το να παθαίνει κανείς από πείνα μέσα σε μία κοινωνία ανθρώπων, δεν είναι έγκλημα, θα ήμουν περίεργος να μάθω τί ονομάζουμε έγκλημα; 

Αλήθεια, όταν η κοινωνία μας δεν είναι κοινωνία αγάπης, της μένει τίποτε άλλο για να μην χαρακτηριστεί κοινωνία μίσους και εγκλήματος;

 Και όμως, η αγάπη είναι δύναμη, μοχλός παντοδύναμος, που κινεί και τη γη.

Και είναι κρίμα οι καρδιές να μένουν μακριά της και τα αισθήματα να νεκρώνονται και ο πραγματικός άνθρωπος μέσα μας να μην δακρύζει αλλά να κοιμάται. Στην εποχή μας, φίλοι αναγνώστες, δεν έχουμε ανάγκη από ανθρώπους. Άνθρωποι υπάρχουν πολλοί και μάλιστα δισεκατομμύρια.

Στην εποχή μας έχουμε ανάγκη από συνανθρώπους. Μας λείπει δηλαδή αυτό το -ΣΥΝ. ΠΟΝΑΜΕ: Και δεν υπάρχει αυτό το  - ΣΥΝ για να απαλύνει τον πόνο.

ΥΠΟΦΕΡΟΥΜΕ: Και δεν υπάρχει αυτό το - ΣΥΝ για να μας παρηγορήσει. 

ΚΛΑΙΜΕ: Και δεν υπάρχει αυτό το - ΣΥΝ για να μας σκουπίσει το δάκρυ αλλά και για να δακρύσει μαζί μας. Και πρέπει να γνωρίζουμε πως τα δάκρυα που τρέχουν για τον πλησίον μας τα δέχεται πάντα ο Θεός, όπως πολύ παραστατικά λέγει ο ποιητής Ι Πολέμης στο πιο κάτω ποίημα του:

«_Από τη γη δύο δάκρυα θερμά 

μαργαριτάρια, 

ανέβηκαν και στάλαξαν στου Πλάστη 

τα ποδάρια.

Κι είπε το πρώτο τρέμοντας, εμπρός 

στο θείο θρόνο:

«_Εμένα με έβγαλε η καρδιά για το δικό 

της πόνο».

Και ο πλάστης αποκρίθηκε: «_Ούτε 

στιγμή μη χάνεις. 

Σύρε να γίνεις βάλσαμο τον πόνο της 

να γιάνεις». 

Κι είπε και τ΄ άλλο τρέμοντας εμπρός 

στο θείο θρόνο:

«_Εμένα με έβγαλε η καρδιά για κάποιο ξ

ένο πόνο»!

Κι ο Πλάστης αποκρίθηκε: «_Εσύ μαζί 

μου μείνε! 

Τις ευσπλαχνίας τα δάκρυα δικά μου

δάκρυα είναι».!

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΗΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ ΤΟ ΚΑΓΚΕΛΟ!

ΤΗΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ ΤΟ ΚΑΓΚΕΛΟ!

Του Γιάννη Βελέντζα Διπλ. Ηλεκτρολόγου ΜηχανικούΜετά...

Χρονογράφημα  Η επίθεση της επιστήμης

Χρονογράφημα Η επίθεση της επιστήμης

Του Φοίβου ΙωσήφΗ επιστήμη μπορεί ενίοτε να...

Η στήριξη των τοπικών πανηγυριών  ως  αναγκαιότητα για την αναβίωση  και διατήρηση των παραδόσεων

Η στήριξη των τοπικών πανηγυριών ως αναγκαιότητα για...

Γράφει ο Αναστάσιος ΒασιάδηςΕνώ η θερινή περίοδος...

ΕΠΙΣΚΕΨΗ  ΣΤΑ ΑΟΡΑΤΑ…

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΑ ΑΟΡΑΤΑ…

Δηλαδή οι αέρηδες συνεχώς θα ρωτούντι σκέφτεται το...

Μικρό αφιέρωμα στα 120 χρόνια της Φιλοπτώχου Αδελφότης Κυριών Βεροίας:  τέσσερα ευχαριστήρια, δυο ειδησάρια και ένα υπόμνημα

Μικρό αφιέρωμα στα 120 χρόνια της Φιλοπτώχου Αδελφότης...

Του Απόστολου Ιωσηφίδη«τῇ Ἑλλάδι πενίη μὲν αἰεί...

Την Δευτέρα  30 Ιουνίου η λογοδοσία της δημοτικής αρχής Βέροιας

Την Δευτέρα 30 Ιουνίου η λογοδοσία της δημοτικής αρχής...

Ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής...

Τάσος Μπαρτζώκας: Στηρίζουμε τον Περιφερειακό Τύπο με διαφάνεια και κανόνες

Τάσος Μπαρτζώκας: Στηρίζουμε τον Περιφερειακό Τύπο με...

Ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή το νομοσχέδιο του...

ΛΑ’ Παύλεια | Θεολογικό Συνέδριο για τον Άγιο Νικόλαο τον Καβάσιλα στη Βέροια

ΛΑ’ Παύλεια | Θεολογικό Συνέδριο για τον Άγιο Νικόλαο...

Την Παρασκευή 20 Ιουνίου το απόγευμα, στο Παύλειο...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Η είδηση της αιφνίδιας απώλειας του 66χρονου ηλεκτρολόγου Γιώργου Κουτσιώνη, το πρωί της Τετάρτης (29/5/2024), σκόρπισε θλίψη στην κοινωνία της Βέροιας.  Ο Γιώργος Κουτσιώνης υπήρξε άριστος επαγγελματίας και...

Θανατηφόρο τροχαίο σημειώθηκε σήμερα, πρωί Δευτέρας 1 Απριλίου, λίγο πριν τις 10.00, στην Πατρίδα Βέροιας, όταν  ΙΧ αυτοκίνητο που κινούνταν απο Βέροια προς Νάουσα , ξέφυγε απο τον έλεγχο, πέρασε στο αντίθετο...

Από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος - Καθαριότητας και Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Βέροιας, ανακοινώνεται ότι επικαιροποιήθηκε από την ΕΜΥ, το έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού, το οποίο για την περιοχή μας,...

Ο χαρακτηριστικός ήχος και το προειδοποιητικό μήνυμα από το 112 ελήφθη πριν λίγο(απόγευμα Δευτέρας 04/9) από τους κατοίκους σε όλη την Ημαθία. Το «καμπανάκι» από την Πολιτική Προστασία χτύπησε λόγω της...