Σαν πολύ

Σαν πολύ "φουσκώνει" το χαλί ... συγχώνευση ΚΕΠΑ - ΔΗΠΕΘΕ ... *Του Γιάννη Καμπούρη

Το χαλί δε χωρά άλλα προβλήματα από κάτω.

                Έξω από το πρόβλημα του λαογραφικού, ένα ακόμα
πρόβλημα που περιμένει τη λύση του είναι το  ΔΗΠΕΘΕ. Το να επιμένουμε
να μη βλέπουμε τα προβλήματα του, δε σημαίνει ότι αυτά δεν υπάρχουν.
Απλά τα σπρώχνουμε στο μέλλον με την "ελπίδα" να σκάσουν στα χέρια του
επόμενου.

                Ας τα πάρουμε λοιπόν από την αρχή. Αν και το ξεκίνημα
των ΔΗΠΕΘΕ ήταν δυναμικό,  αντιμετώπιζαν ήδη από τη γέννηση τους ένα
σοβαρό πρόβλημα, το συγκερασμό δύο διακριτών "οντοτήτων" στο ίδιο
πρόσωπο. Συγκεκριμένα οι καλλιτεχνικοί διευθυντές ήταν επιφορτισμένοι
τόσο με το καλλιτεχνικό έργο, όσο και με τα γενικά διευθυντικά
καθήκοντα. Αυτός ό άτοπος συγκερασμός ήταν απόρροια της ανοικτής
πρόσβασης στο ΥΠΠΟ των σκηνοθετών και ηθοποιών. Αυτοί λοιπόν
διαμόρφωσαν το πλαίσιο των προγραμματικών συμβάσεων όπως τους βόλευε,
αναδεικνύοντας τους εαυτούς τους σε απόλυτους "άρχοντες".  Και είναι
κακό αυτό θα αναρωτηθεί κάποιος ;





                Ναι και αυτό αποδείχθηκε στη συνέχεια. Οι
καλλιτεχνικοί διευθυντές στην επιθυμία τους να διασφαλίσουν το
καλύτερο δυνατό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα κατά την κρίση τους, έβαζαν σε
δεύτερη μοίρα τα υπόλοιπα ζητήματα παραγωγής, τα κόστη, τη σχέση τους
με την τοπική κοινωνία. Αποτέλεσμα οι παραγωγές να μη βγαίνουν, να
συσσωρεύουν σημαντικές ζημίες, ενώ παράλληλα δημιουργήθηκε χάσμα με
τις τοπικές κοινωνίες. Στη συνέχεια απαξιωμένα, με σοβαρά οικονομικά
προβλήματα και έχοντας χάσει την επαφή τους με αυτές,  χάθηκε κάθε
ενδιαφέρον για την τύχη τους. Το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου διαλύεται, το
"θεσσαλικό Θέατρο" φυτοζωεί κλπ.

                Όταν εντόπισα αυτό το ζήτημα αυτό, εισέπραξα τη
"συνδικαλιστική" μήνη κάποιων "συντεχνιών". Και τι δουλειά είχα στο
χώρο θα με ρωτήσετε. Ήταν η εποχή που το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας υπήρχε ο
κίνδυνος να κλείσει εξαιτίας μεγάλων οικονομικών ανοιγμάτων. Έτσι ο
τότε δήμαρχος Α. Βλαζάκης με όρισε διευθυντή του, σε μια προσπάθεια να
αποτραπεί η διάλυσή του όπως και έγινε.

                Και τι σχέση έχουν όλα αυτά με το σήμερα ;

                Αν και τα δεδομένα έχουν αλλάξει, δεν άλλαξε η
νοοτροπία εκείνης της εποχής που εξακολουθεί να είναι βαθιά ριζωμένη
και συνεχίζει να γεννά προβλήματα. Εγκλωβισμένα τα ΔΗΠΕΘΕ στο "ένδοξο"
παρελθόν τους, στην υποχρηματοδότηση του σήμερα, και σε ατελέσφορες
διοικητικές δομές, αδυνατούν να δώσουν απαντήσεις στα προβλήματά τους.

                Εξακολουθούν να προβάλλουν την αυτοτέλειά τους ως
πανάκεια στο πρόβλημα της επιβίωσης τους. Αλλά τι σημαίνει αυτοτέλεια.
Σημαίνει μια πλήρη διοικητική δομή με αντίστοιχη γενναία
χρηματοδότηση, ώστε να καταστούν ικανά να ανταπεξέλθουν σε όλες τις
ανάγκες τους. Όμως το λειτουργικό κόστος και μόνο (μισθοδοσία,
λειτουργικά έξοδα & λειτουργία χώρων) μιας παρόμοιας δομής, ανέρχεται
σε 200.000 € και δεν είναι μόνο αυτό. Η περίοδος έντασης στο ΔΗΠΕΘΕ
είναι περίπου στους 6 με 7 μήνες και γεννιέται το ερώτημα, τον
υπόλοιπο καιρό τι θα κάνει το προσωπικό ;

                Ερχόμαστε λοιπόν στα καθ΄ ημάς και βρισκόμαστε μπροστά
σε ένα κρίσιμο ερώτημα. Έχει ο δήμος μας την πολυτέλεια να σηκώσει δύο
πλήρεις δημοτικές πολιτιστικές δομές, το ΔΗΠΕΘΕ και την ΚΕΠΑ ;



                Είμαι απόλυτος ... ΟΧΙ ... τα λεφτά δεν τρέχουν δα και
από τα μπατζάκια του. Και αν με ρωτήσετε γιατί παρόλα αυτά, αυτή η
εμμονή στην ύπαρξη δύο πολιτιστικών δομών, θα σας απαντήσω ότι εικάζω
για να διασφαλιστεί μια ακόμα μισθοδοτούμενη θέση προέδρου για κάποιον
αιρετό, τόσο απλά. Μια ιστορία που τραβά τετραετίες τώρα, απόρροια της
"επιθυμίας" κάποιων αιρετών να "υπηρετήσουν" από τη θέση αυτό το
θέατρο - και παρακαλώ όχι σχόλια !

                Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει σε τίποτα να τεθεί και πάλι
το ζήτημα της - αδήριτης κατά την άποψη μου - αναγκαιότητας
συγχώνευσης ΚΕΠΑ - ΔΗΠΕΘΕ.

                Στην περίπτωση λοιπόν μια ενιαίας δομής πολιτισμού -
μιλάμε για συγχώνευση και όχι κατάργηση - εκτιμώ ότι θα υπάρχει
οικονομικό όφελος τουλάχιστον 50.000 €. Παράλληλα θα υπάρχει καλύτερη
αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών, συντονισμός και
εξάλειψη όλων των δυσλειτουργιών που προκύπτουν από τον γεγονός ότι
υπάρχουν δύο αλληλοκαλυπτόμενες δομές προγραμματισμού. Καμιά δράση του
ΔΗΠΕΘΕ δεν θα ακυρωθεί και όλες θα ενσωματωθούν στο γενικότερο πλαίσιο
της λειτουργίας ενός ενιαίου δημοτικού πολιτιστικού φορέα. Και για
όσους προβάλλουν κάποιες "μεταφυσικές" ανησυχίες σε σχέση με τέτοια
επιλογή, απλά να τους πω για πολλοστή φορά, ότι η Καλαμάτα το έχει
κάνει χρόνια τώρα και όλα κυλούν ρολόι.

                Και εδώ μια εύλογη απορία. Η παράλληλη ενασχόληση
ορισμένων στελεχών σε ιδιωτικές εταιρείες που διαχειρίζονται
καλλιτεχνικά σχήματα πως αιτιολογείται ;  Και έχει ενδιαφέρον να
μάθουμε αν υπάρχει κάποια σχέση αυτών των εταιρειών με εμάς. Υπάρχει
λοιπόν ή όχι σχέση ; Αν δεν υπάρχει καλώς, αλλά αν υπάρχει δεν θα
πρέπει κάποιος να την αιτιολογήσει ;

                Και ειλικρινά απορώ που κάθε τρεις και λίγο πρέπει να
ξανακαλύπτουμε την Αμερική. Γενικά μια παραγωγή έχει δύο παράγοντες,
τον παραγωγό και τον σκηνοθέτη. Ο σκηνοθέτης προτείνει και ο παραγωγός
όντας ο άνθρωπος της "αγοράς" εγκρίνει ή όχι. Γιατί ο παραγωγός
"επενδύει" τα χρήματά του και δίκαια θέλει τις καλύτερες δυνατές
διασφαλίσεις ως προς το αποτέλεσμα. Στα ΔΗΠΕΘΕ όπως είναι δομημένα
συμβαίνει ακριβώς το ανάποδο, ο παραγωγός - καλλιτεχνικός διευθυντής -
είναι και σκηνοθέτης ή αν όχι ο ίδιος, κάποιος συνάδελφος του.
Συνηθέστερο αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης η οικονομική "αστοχία" των
παραγωγών, την οποία βέβαια καλείται να καλύψει εκ των υστέρων το ίδιο
το ΔΗΠΕΘΕ. Και ας μην πάμε πολύ μακριά αν αναζητούμε παραδείγματα ...

                Ο παραγωγός θέτει - και στην περίπτωση ενός ΔΗΠΕΘΕ
πρέπει να θεωρηθεί ως "υποχρέωση" του ΔΣ - τη "στοχοθεσία", που θα
συνοδεύει κάθε απόφαση για οποιαδήποτε παραγωγή. Στοχοθεσία που θα
προσδιορίζει το ποσοτικό και ποιοτικό επιδιωκόμενο αποτέλεσμα της
όποιας παραγωγής του, ώστε στη συνέχεια να μπορέσει να εκτιμηθεί το
αποτέλεσμά της.

                Και μιας και μιλάμε για παραγωγές, πρέπει να έχουμε
υπόψη μας ότι το ελάχιστο κόστος μιας επαγγελματικής μικρής θεατρικής
παραγωγής είναι τα 60.000 €. Το κόστος αυτό και ως απάντηση σε όσους
έχουν θεοποιήσει την επιλογή των "παραγωγών" και μέμφονται ειδικά την
ΚΕΠΑ που δε σηκώνει μόνη της αντίστοιχες καλλιτεχνικές παραγωγές.
Είναι διατεθειμένοι όσοι υιοθετούν τη σχετική επιχειρηματολογία να
υπερασπιστούν και το κόστος που συνεπάγεται αυτή ;

                Και δε μιλάμε βέβαια για ερασιτεχνικές παραγωγές
ικανές να προκαλέσουν περιορισμένο ενδιαφέρον. Αν ήταν έτσι,  τότε ας
μου εξηγήσει κάποιος τι χρειαζόμαστε το ΔΗΠΕΘΕ. Ας δίνουμε τα χρήματα
σε μια ερασιτεχνική θεατρική παραγωγή που θα μας βγαίνει με σχεδόν
μηδενικό κόστος. Όσοι μιλούν και υπερασπίζονται με πάθος αυτή την
ιστορία εκτιμώ ότι στο βάθος κρύβεται η ανομολόγητη επιθυμία τους, της
ικανοποίησης προσωπικών τους "φιλοδοξιών" και έτσι "διυλίζουν τον
κώνωπα (ΚΕΠΑ) και καταπίνουν την κάμηλον"  (ΔΗΠΕΘΕ)!

                Αυτά προς το παρόν και σε αναμονή κάποιας διαφορετικής
προσέγγισης.

                (Σημείωση. Τα ζητήματα αυτά τα έχω θέσει πολλές φορές,
χρόνια τώρα, αλλά ποτέ δεν είδα μια τεκμηριωμένη αντίθετη άποψη, οπότε
περιμένουμε)


 Γιάννης Καμπούρης
 Βέροια 4 Ιουνίου 2020


Διαβάστε περισσότερες  ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν στο Google News

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βέροιας

Κουρά Μοναχού στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βέροιας

Την Κυριακή 5 Ιουλίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος...

Σύσκεψη του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών Απόστολου Τζιτζικώστα με την Πρόεδρο της Κομισιόν Ursula von der Leyen

Σύσκεψη του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των...

Σύσκεψη με την Πρόεδρο της Κομισιόν (Ευρωπαϊκή...

Εξυπηρέτηση από τα ΚΕΠ του Δήμου Αλεξάνδρειας για τους δικαιούχους των προγραμμάτων του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας (ΛΑΕ/ΟΠΕΚΑ) έτους 2020

Εξυπηρέτηση από τα ΚΕΠ του Δήμου Αλεξάνδρειας για τους...

Όσοι υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής στα προγράμματα του...

Ανακοίνωση του Προγράμματος Καταπολέμησης Κουνουπιών στο Δήμο Αλεξάνδρειας για την περίοδο από 6 έως και 10 Ιουλίου 2020

Ανακοίνωση του Προγράμματος Καταπολέμησης Κουνουπιών...

Ο Δήμος Αλεξάνδρειας ανακοινώνει το νέο Πρόγραμμα...

Συλλυπητήριο μήνυμα του Δημάρχου Αλεξάνδρειας Παναγιώτη Γκυρίνη

Συλλυπητήριο μήνυμα του Δημάρχου Αλεξάνδρειας...

Με συγκίνηση πληροφορηθήκαμε την κοίμηση της...

Δήλωση του Λάζαρου Τσαβδαρίδη για την Κυβερνητική ενίσχυση του ΕΛΓΑ με 35 εκατ. ευρώ

Δήλωση του Λάζαρου Τσαβδαρίδη για την Κυβερνητική...

Η άμεση και γενναία οικονομική ενίσχυση του ΕΛΓΑ από...

Συνεδρίαση με τη λεδιάσκεψητου στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας την Πέμπτη 9 Ιουλίου 2020

Συνεδρίαση με τη λεδιάσκεψητου στο Περιφερειακό...

Τακτική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου...

Οδική Ασφάλεια: 11.264 παραβάσεις τον Ιούνιο στην Κεντρική Μακεδονία

Οδική Ασφάλεια: 11.264 παραβάσεις τον Ιούνιο στην...

Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Κεντρικής...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Την Κυριακή 5 Ιουλίου 2020 θα γίνει και η επίσημη ενθρόνιση του Ηγούμενου  της Μονής Καλλίπετρας Βέροιας Αρχιμανδρίτη Παλαμά Καλλιπετρίτη από τον  Μητροπολίτη Βεροίας κ. Παντελεήμονα.Μετά από πολλά χρόνια...

Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη της Βέροιας ευχαριστεί θερμά τον γλύπτη κ. Μιχάλη Κευγά για τη δωρεά τριών (3) γλυπτών για τη συλλογή της Βιβλιοθήκης, η οποία έχει ξεπεράσει πλέον τον αριθμό των 160.000 τεκμηρίων...

      Λόγω τεχνικού προβλήματος που διαπιστώθηκε στην εφαρμογή e-eggrafes, κατά την προσπάθεια βελτίωσης απόκρισης του συστήματος, είναι απαραίτητο να υποβληθούν εκ νέου από τους γονείς/κηδεμόνες των...

Με ανακοίνωση τους τα ΚΤΕΛ ΑΣΤΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΝΑΟΥΣΑΣ ενημερώνουν το επιβατηγό κοινό της Νάουσας και των Δημοτικών Διαμερισμάτων για την περικοπή των δρομολιγίων. Αναλυτικά η ανακοίνωση...