Η Ανάληψη του Κυρίου  -ο ναός στη Βέροια-  Έθιμα

Η Ανάληψη του Κυρίου -ο ναός στη Βέροια- Έθιμα

Η «Ανάληψη» είναι Δεσποτική εορτή και η λέξη στην Καινή Διαθήκη αντιπροσωπεύει τη μετάβαση του Χριστού στους ουρανούς. Θεωρείται στην εκκλησιαστική παράδοση ως η ολοκλήρωση της αποστολής του Κυρίου επί της γης.

Η σκηνή της «Ανάληψης» περιγράφεται από τους Ευαγγελιστές πλην του Ματθαίου και αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα στο Όρος των Ελαιών (ανατολικά της Ιερουσαλήμ) με αυτόπτες μάρτυρες τους μαθητές του Κυρίου που έβλεπαν με δέος την απομάκρυνση του «Διδασκάλου» μέσα στον ουράνιο θόλο.

Οπωσδήποτε το γεγονός της «Ανάληψης» αν και είναι αναμφισβήτητα ιστορικό γεγονός δεν στερείται στοιχείων γι’ αυτό κατατάσσεται στα βασικά δόγματα της Ορθοδοξίας η οποία και την συμπεριέλαβε στο Σύμβολο της Πίστεως «…και ανελθόντα εις τους Ουρανούς και καθεζόμενον εκ δεξιών του Πατρός…».

Το γεγονός της «Ανάληψης» γιορτάζεται 40 ημέρες μετά την Ανάσταση του Χριστού και μέχρι τον 4ο αιώνα συνεορταζόταν με την Πεντηκοστή.

Με τη γιορτή της «Ανάληψης» συνδέονται ήθη και έθιμα, θρύλοι και δοξασίες. Έτσι στη Σκύρο και τη Σίφνο την αποκαλούν Γαλατοπέφτη (γιορτάζεται πάντα Πέμπτη), στη Νάξο «Της Πληθερής», στην Κομοτηνή «Τα Σαράντα της Πασκαλιάς» και στη Ρόδο «της Συναληψιούς» από το ρήμα συναλήφομαι που στη ροδιακή διάλεκτο προφερόταν συναλείβγομαι = αλείφω με λάδι.

Ο μεγάλος λαογράφος Γ. Μελάς αναφέρει ότι σε πολλά μέρη της πατρίδας μας οι κάτοικοι δεν κοιμούνται γιατί φοβούνταν πως θα αναληφθούν, ενώ σε κάποια άλλα μέρη οι πιστοί επισκέπτονται τα νεκροταφεία και προσφέρουν κόλλυβα γιατί πίστευαν πως οι ψυχές επανέρχονταν στον Κάτω Κόσμο.

Παλαιότερα, σε ορεινές περιοχές της πατρίδας μας που η κτηνοτροφία αποτελούσε βασική ασχολία των κατοίκων συνηθιζόταν να μοιράζεται, το γάλα και το τυρί που παρήγαγαν ανήμερα της γιορτής, στους άλλος κατοίκους ενώ ταυτόχρονα άγιαζαν τα ζώα τους.

Σε άλλα πάλι μέρη, κυρίως στα νησιά, υπήρχε συνήθεια ανήμερα της «Ανάληψης» οι άνθρωποι να κάνουν το πρώτο τους μπάνιο και να περνούν από «Σαράντα κύματα» =(εμπόδια). Στις μέρες μας μετά τη λειτουργία μπαίνουν στη θάλασσα, έστω μέχρι τα γόνατα ενώ ταυτόχρονα μαζεύουν θαλασσινό νερό – 40 φούχτες, όσες και οι μέρες από το Πάσχα – σε μπουκάλι που το φυλάγουν για «φάρμακο» ενάντια σε πρηξίματα, δαγκώματα και διάφορους πόνους.

Τέλος σε άλλα μέρη η «Ανάληψη» πιστεύουν πως είναι η μέρα που εξαλείφονταν οι λοιμώδεις αρρώστιες και βλαβερά έντομα.

Σε αρκετές περιοχές της πατρίδας μας η «Ανάληψη» έχει δώσει το όνομά της σε πολλές εκκλησίες, μοναστήρια αλλά και χωριά. Τέτοια υπάρχουν στην Κρήτη (κοντά στο Ηράκλειο), στη Βοιωτία (κοντά στη Λιβαδιά) και στην Αιτωλοακαρνανία σε υψόμετρο 700μ. με θέα τη λίμνη Τριχωνίδα.

 

Η Ανάληψη του Κυρίου

-ο ναός στη Βέροια-

Έθιμα

Η «Ανάληψη» είναι Δεσποτική εορτή και η λέξη στην Καινή Διαθήκη αντιπροσωπεύει τη μετάβαση του Χριστού στους ουρανούς. Θεωρείται στην εκκλησιαστική παράδοση ως η ολοκλήρωση της αποστολής του Κυρίου επί της γης.

Η σκηνή της «Ανάληψης» περιγράφεται από τους Ευαγγελιστές πλην του Ματθαίου και αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα στο Όρος των Ελαιών (ανατολικά της Ιερουσαλήμ) με αυτόπτες μάρτυρες τους μαθητές του Κυρίου που έβλεπαν με δέος την απομάκρυνση του «Διδασκάλου» μέσα στον ουράνιο θόλο.

Οπωσδήποτε το γεγονός της «Ανάληψης» αν και είναι αναμφισβήτητα ιστορικό γεγονός δεν στερείται στοιχείων γι’ αυτό κατατάσσεται στα βασικά δόγματα της Ορθοδοξίας η οποία και την συμπεριέλαβε στο Σύμβολο της Πίστεως «…και ανελθόντα εις τους Ουρανούς και καθεζόμενον εκ δεξιών του Πατρός…».

Το γεγονός της «Ανάληψης» γιορτάζεται 40 ημέρες μετά την Ανάσταση του Χριστού και μέχρι τον 4ο αιώνα συνεορταζόταν με την Πεντηκοστή.

Με τη γιορτή της «Ανάληψης» συνδέονται ήθη και έθιμα, θρύλοι και δοξασίες. Έτσι στη Σκύρο και τη Σίφνο την αποκαλούν Γαλατοπέφτη (γιορτάζεται πάντα Πέμπτη), στη Νάξο «Της Πληθερής», στην Κομοτηνή «Τα Σαράντα της Πασκαλιάς» και στη Ρόδο «της Συναληψιούς» από το ρήμα συναλήφομαι που στη ροδιακή διάλεκτο προφερόταν συναλείβγομαι = αλείφω με λάδι.

Ο μεγάλος λαογράφος Γ. Μελάς αναφέρει ότι σε πολλά μέρη της πατρίδας μας οι κάτοικοι δεν κοιμούνται γιατί φοβούνταν πως θα αναληφθούν, ενώ σε κάποια άλλα μέρη οι πιστοί επισκέπτονται τα νεκροταφεία και προσφέρουν κόλλυβα γιατί πίστευαν πως οι ψυχές επανέρχονταν στον Κάτω Κόσμο.

Παλαιότερα, σε ορεινές περιοχές της πατρίδας μας που η κτηνοτροφία αποτελούσε βασική ασχολία των κατοίκων συνηθιζόταν να μοιράζεται, το γάλα και το τυρί που παρήγαγαν ανήμερα της γιορτής, στους άλλος κατοίκους ενώ ταυτόχρονα άγιαζαν τα ζώα τους.

Σε άλλα πάλι μέρη, κυρίως στα νησιά, υπήρχε συνήθεια ανήμερα της «Ανάληψης» οι άνθρωποι να κάνουν το πρώτο τους μπάνιο και να περνούν από «Σαράντα κύματα» =(εμπόδια). Στις μέρες μας μετά τη λειτουργία μπαίνουν στη θάλασσα, έστω μέχρι τα γόνατα ενώ ταυτόχρονα μαζεύουν θαλασσινό νερό – 40 φούχτες, όσες και οι μέρες από το Πάσχα – σε μπουκάλι που το φυλάγουν για «φάρμακο» ενάντια σε πρηξίματα, δαγκώματα και διάφορους πόνους.

Τέλος σε άλλα μέρη η «Ανάληψη» πιστεύουν πως είναι η μέρα που εξαλείφονταν οι λοιμώδεις αρρώστιες και βλαβερά έντομα.

Σε αρκετές περιοχές της πατρίδας μας η «Ανάληψη» έχει δώσει το όνομά της σε πολλές εκκλησίες, μοναστήρια αλλά και χωριά. Τέτοια υπάρχουν στην Κρήτη (κοντά στο Ηράκλειο), στη Βοιωτία (κοντά στη Λιβαδιά) και στην Αιτωλοακαρνανία σε υψόμετρο 700μ. με θέα τη λίμνη Τριχωνίδα.

 

Ο Ιερός Ναός στη Βέροια

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950 δημιουργήθηκε στη Βέροια ο συνοικισμός «Παπάγου» οι κάτοικοι του οποίου ταυτόχρονα με τα πρώτα σπίτια τοποθέτησαν –στη σκιά μιας μικρής συστάδας δέντρων στο κέντρο του οικισμού- ένα εικονοστάσι αφιερωμένο στην «Ανάληψη».

Λίγο αργότερα, σε οικόπεδο που είχε χαρακτηρισθεί από το σχέδιο ρυμοτομίας για ανέγερσης εκκλησίας, οι ίδιοι κάτοικοι «έβαλαν» πολλές φορές το χέρι τους βαθιά στην τσέπη τους – παρά τις οικονομικές αντιξοότητες – και έκτισαν μικρό εκκλησάκι που λειτουργούσε μόνο την ημέρα της «Αναλήψεως».

Το 1974 το μικρό εκκλησάκι πήρε τη σημερινή του μορφή, επεκτάθηκε κι άλλο και έγινε ενοριακή εκκλησία στην οποία λίγο αργότερα άρχισε να γιορτάζεται-τιμάται και ο Άγιος Νεκτάριος.

 Στα μέσα της δεκαετίας του 1950 δημιουργήθηκε στη Βέροια ο συνοικισμός «Παπάγου» οι κάτοικοι του οποίου ταυτόχρονα με τα πρώτα σπίτια τοποθέτησαν –στη σκιά μιας μικρής συστάδας δέντρων στο κέντρο του οικισμού- ένα εικονοστάσι αφιερωμένο στην «Ανάληψη».

Λίγο αργότερα, σε οικόπεδο που είχε χαρακτηρισθεί από το σχέδιο ρυμοτομίας για ανέγερσης εκκλησίας, οι ίδιοι κάτοικοι «έβαλαν» πολλές φορές το χέρι τους βαθιά στην τσέπη τους – παρά τις οικονομικές αντιξοότητες – και έκτισαν μικρό εκκλησάκι που λειτουργούσε μόνο την ημέρα της «Αναλήψεως».

Το 1974 το μικρό εκκλησάκι πήρε τη σημερινή του μορφή, επεκτάθηκε κι άλλο και έγινε ενοριακή εκκλησία στην οποία λίγο αργότερα άρχισε να γιορτάζεται-τιμάται και ο Άγιος Νεκτάριος.

 

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Με στόχο την αύξηση της προστιθέμενης αξίας των αγροτικών προϊόντων

Με στόχο την αύξηση της προστιθέμενης αξίας των...

 Ο εκσυγχρονισμός της αγροτικής εκμετάλλευσης...

Κ. Καλαϊτζίδης: «Συνεχής η συνεργασία μας, με τους κοινωνικούς φορείς της Ημαθίας»

Κ. Καλαϊτζίδης: «Συνεχής η συνεργασία μας, με τους...

Ο Αντιπεριφερειάρχης Ημαθίας Κώστας Καλαϊτζίδης...

Επικίνδυνο e-mail με δήθεν αποστολέα την ΕΛ.ΑΣ.  Μην το ανοίξετε!

Επικίνδυνο e-mail με δήθεν αποστολέα την ΕΛ.ΑΣ. Μην το...

Σε προειδοποίηση προχώρησε η ΕΛΑΣ σχετικά με email το...

Νέο δίκτυο ύδρευσης στη πόλη της Νάουσας

Νέο δίκτυο ύδρευσης στη πόλη της Νάουσας

Δημοπρατήθηκε πρόσφατα ο διαγωνισμός για τη...

Νάουσα:  Προχωρά την Δευτέρα στον αποκλεισμό  της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου στο πλαίσιο εργασιών που ξεκινούν για την ανάπλασή της

Νάουσα: Προχωρά την Δευτέρα στον αποκλεισμό της οδού...

Στον αποκλεισμό της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου (στο...

Καλλιεργούσε 13 δενδρύλλια κάνναβης .. και συνελήφθη από αστυνομικούς του τμήματος Ασφάλειας Νάουσας

Καλλιεργούσε 13 δενδρύλλια κάνναβης .. και συνελήφθη...

Συνελήφθη χθες (8 Ιουλίου 2020) το απόγευμα σε...

Λάζαρος Τσαβδαρίδης: «Τέλος στο χάος με τους μπαχαλάκηδες στις διαδηλώσεις βάζει η Κυβέρνηση της ΝΔ

Λάζαρος Τσαβδαρίδης: «Τέλος στο χάος με τους...

Για «τίτλους τέλους» που βάζει η Κυβέρνηση της ΝΔ στην...

«Έφυγε» ο Δημήτρης Στυλιανίδης, εξέχουσα προσωπικότητα  της Ελληνικής & Ευρωπαϊκής Δενδροκομίας  - Η συνεργασία του με Παντελή Θεοδωρίδη και Κυριάκο Κοτζαχρήστο

«Έφυγε» ο Δημήτρης Στυλιανίδης, εξέχουσα...

Γράφει ο Ηλίας ΧασιώτηςΙστορικός Ερευνητής Δυτικής...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Κοινή διαπίστωση και της χθεσινής σύσκεψης για το συμπύρηνο ροδάκινο, ήταν το γνωστό: μία από τα ίδια, αφού κάθε χρόνο και σε κάθε συνάντηση φορέων ακούγονται μόνο αιτήματα, προβλήματα, ανησυχίες, αγωνίες,...

Η κοινωνία της Νάουσας αποδεικνύει περίτρανα για άλλη μια φορά ότι είναι ευαισθητοποιημένη σε θέματα κοινωνικής αλληλεγγύης και στήριξης των συνανθρώπων μας, που βρίσκονται σε ανάγκη. Στον δύσκολο αγώνα...

 Η επονομαζόμενη «Μεγαλομάρτυς» γεννήθηκε στη Νικομήδεια την περίοδο του Διοκλητιανού του μεγάλου εχθρού και διώχτη των χριστιανών. Οι γονείς της, Δωρόθεος και Ευσεβία ήταν πλούσιοι και ευσεβείς και από...

Χθες Δευτέρα 6 Ιουλίου στις 10:00 π.μ. τελέστηκε η εξόδιος ακολουθία της  Καθηγουμένης της Ιεράς Μονής Αγίας Κυριακής Λουτρού, Γερόντισσας Φιλοθέης.Το πρωί στο Καθολικό της Ιεράς Μονής, όπου το σκήνωμα της...