Η Ανάληψη του Κυρίου  -ο ναός στη Βέροια-  Έθιμα

Η Ανάληψη του Κυρίου -ο ναός στη Βέροια- Έθιμα

Η «Ανάληψη» είναι Δεσποτική εορτή και η λέξη στην Καινή Διαθήκη αντιπροσωπεύει τη μετάβαση του Χριστού στους ουρανούς. Θεωρείται στην εκκλησιαστική παράδοση ως η ολοκλήρωση της αποστολής του Κυρίου επί της γης.

Η σκηνή της «Ανάληψης» περιγράφεται από τους Ευαγγελιστές πλην του Ματθαίου και αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα στο Όρος των Ελαιών (ανατολικά της Ιερουσαλήμ) με αυτόπτες μάρτυρες τους μαθητές του Κυρίου που έβλεπαν με δέος την απομάκρυνση του «Διδασκάλου» μέσα στον ουράνιο θόλο.

Οπωσδήποτε το γεγονός της «Ανάληψης» αν και είναι αναμφισβήτητα ιστορικό γεγονός δεν στερείται στοιχείων γι’ αυτό κατατάσσεται στα βασικά δόγματα της Ορθοδοξίας η οποία και την συμπεριέλαβε στο Σύμβολο της Πίστεως «…και ανελθόντα εις τους Ουρανούς και καθεζόμενον εκ δεξιών του Πατρός…».

Το γεγονός της «Ανάληψης» γιορτάζεται 40 ημέρες μετά την Ανάσταση του Χριστού και μέχρι τον 4ο αιώνα συνεορταζόταν με την Πεντηκοστή.

Με τη γιορτή της «Ανάληψης» συνδέονται ήθη και έθιμα, θρύλοι και δοξασίες. Έτσι στη Σκύρο και τη Σίφνο την αποκαλούν Γαλατοπέφτη (γιορτάζεται πάντα Πέμπτη), στη Νάξο «Της Πληθερής», στην Κομοτηνή «Τα Σαράντα της Πασκαλιάς» και στη Ρόδο «της Συναληψιούς» από το ρήμα συναλήφομαι που στη ροδιακή διάλεκτο προφερόταν συναλείβγομαι = αλείφω με λάδι.

Ο μεγάλος λαογράφος Γ. Μελάς αναφέρει ότι σε πολλά μέρη της πατρίδας μας οι κάτοικοι δεν κοιμούνται γιατί φοβούνταν πως θα αναληφθούν, ενώ σε κάποια άλλα μέρη οι πιστοί επισκέπτονται τα νεκροταφεία και προσφέρουν κόλλυβα γιατί πίστευαν πως οι ψυχές επανέρχονταν στον Κάτω Κόσμο.

Παλαιότερα, σε ορεινές περιοχές της πατρίδας μας που η κτηνοτροφία αποτελούσε βασική ασχολία των κατοίκων συνηθιζόταν να μοιράζεται, το γάλα και το τυρί που παρήγαγαν ανήμερα της γιορτής, στους άλλος κατοίκους ενώ ταυτόχρονα άγιαζαν τα ζώα τους.

Σε άλλα πάλι μέρη, κυρίως στα νησιά, υπήρχε συνήθεια ανήμερα της «Ανάληψης» οι άνθρωποι να κάνουν το πρώτο τους μπάνιο και να περνούν από «Σαράντα κύματα» =(εμπόδια). Στις μέρες μας μετά τη λειτουργία μπαίνουν στη θάλασσα, έστω μέχρι τα γόνατα ενώ ταυτόχρονα μαζεύουν θαλασσινό νερό – 40 φούχτες, όσες και οι μέρες από το Πάσχα – σε μπουκάλι που το φυλάγουν για «φάρμακο» ενάντια σε πρηξίματα, δαγκώματα και διάφορους πόνους.

Τέλος σε άλλα μέρη η «Ανάληψη» πιστεύουν πως είναι η μέρα που εξαλείφονταν οι λοιμώδεις αρρώστιες και βλαβερά έντομα.

Σε αρκετές περιοχές της πατρίδας μας η «Ανάληψη» έχει δώσει το όνομά της σε πολλές εκκλησίες, μοναστήρια αλλά και χωριά. Τέτοια υπάρχουν στην Κρήτη (κοντά στο Ηράκλειο), στη Βοιωτία (κοντά στη Λιβαδιά) και στην Αιτωλοακαρνανία σε υψόμετρο 700μ. με θέα τη λίμνη Τριχωνίδα.

 

Η Ανάληψη του Κυρίου

-ο ναός στη Βέροια-

Έθιμα

Η «Ανάληψη» είναι Δεσποτική εορτή και η λέξη στην Καινή Διαθήκη αντιπροσωπεύει τη μετάβαση του Χριστού στους ουρανούς. Θεωρείται στην εκκλησιαστική παράδοση ως η ολοκλήρωση της αποστολής του Κυρίου επί της γης.

Η σκηνή της «Ανάληψης» περιγράφεται από τους Ευαγγελιστές πλην του Ματθαίου και αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα στο Όρος των Ελαιών (ανατολικά της Ιερουσαλήμ) με αυτόπτες μάρτυρες τους μαθητές του Κυρίου που έβλεπαν με δέος την απομάκρυνση του «Διδασκάλου» μέσα στον ουράνιο θόλο.

Οπωσδήποτε το γεγονός της «Ανάληψης» αν και είναι αναμφισβήτητα ιστορικό γεγονός δεν στερείται στοιχείων γι’ αυτό κατατάσσεται στα βασικά δόγματα της Ορθοδοξίας η οποία και την συμπεριέλαβε στο Σύμβολο της Πίστεως «…και ανελθόντα εις τους Ουρανούς και καθεζόμενον εκ δεξιών του Πατρός…».

Το γεγονός της «Ανάληψης» γιορτάζεται 40 ημέρες μετά την Ανάσταση του Χριστού και μέχρι τον 4ο αιώνα συνεορταζόταν με την Πεντηκοστή.

Με τη γιορτή της «Ανάληψης» συνδέονται ήθη και έθιμα, θρύλοι και δοξασίες. Έτσι στη Σκύρο και τη Σίφνο την αποκαλούν Γαλατοπέφτη (γιορτάζεται πάντα Πέμπτη), στη Νάξο «Της Πληθερής», στην Κομοτηνή «Τα Σαράντα της Πασκαλιάς» και στη Ρόδο «της Συναληψιούς» από το ρήμα συναλήφομαι που στη ροδιακή διάλεκτο προφερόταν συναλείβγομαι = αλείφω με λάδι.

Ο μεγάλος λαογράφος Γ. Μελάς αναφέρει ότι σε πολλά μέρη της πατρίδας μας οι κάτοικοι δεν κοιμούνται γιατί φοβούνταν πως θα αναληφθούν, ενώ σε κάποια άλλα μέρη οι πιστοί επισκέπτονται τα νεκροταφεία και προσφέρουν κόλλυβα γιατί πίστευαν πως οι ψυχές επανέρχονταν στον Κάτω Κόσμο.

Παλαιότερα, σε ορεινές περιοχές της πατρίδας μας που η κτηνοτροφία αποτελούσε βασική ασχολία των κατοίκων συνηθιζόταν να μοιράζεται, το γάλα και το τυρί που παρήγαγαν ανήμερα της γιορτής, στους άλλος κατοίκους ενώ ταυτόχρονα άγιαζαν τα ζώα τους.

Σε άλλα πάλι μέρη, κυρίως στα νησιά, υπήρχε συνήθεια ανήμερα της «Ανάληψης» οι άνθρωποι να κάνουν το πρώτο τους μπάνιο και να περνούν από «Σαράντα κύματα» =(εμπόδια). Στις μέρες μας μετά τη λειτουργία μπαίνουν στη θάλασσα, έστω μέχρι τα γόνατα ενώ ταυτόχρονα μαζεύουν θαλασσινό νερό – 40 φούχτες, όσες και οι μέρες από το Πάσχα – σε μπουκάλι που το φυλάγουν για «φάρμακο» ενάντια σε πρηξίματα, δαγκώματα και διάφορους πόνους.

Τέλος σε άλλα μέρη η «Ανάληψη» πιστεύουν πως είναι η μέρα που εξαλείφονταν οι λοιμώδεις αρρώστιες και βλαβερά έντομα.

Σε αρκετές περιοχές της πατρίδας μας η «Ανάληψη» έχει δώσει το όνομά της σε πολλές εκκλησίες, μοναστήρια αλλά και χωριά. Τέτοια υπάρχουν στην Κρήτη (κοντά στο Ηράκλειο), στη Βοιωτία (κοντά στη Λιβαδιά) και στην Αιτωλοακαρνανία σε υψόμετρο 700μ. με θέα τη λίμνη Τριχωνίδα.

 

Ο Ιερός Ναός στη Βέροια

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950 δημιουργήθηκε στη Βέροια ο συνοικισμός «Παπάγου» οι κάτοικοι του οποίου ταυτόχρονα με τα πρώτα σπίτια τοποθέτησαν –στη σκιά μιας μικρής συστάδας δέντρων στο κέντρο του οικισμού- ένα εικονοστάσι αφιερωμένο στην «Ανάληψη».

Λίγο αργότερα, σε οικόπεδο που είχε χαρακτηρισθεί από το σχέδιο ρυμοτομίας για ανέγερσης εκκλησίας, οι ίδιοι κάτοικοι «έβαλαν» πολλές φορές το χέρι τους βαθιά στην τσέπη τους – παρά τις οικονομικές αντιξοότητες – και έκτισαν μικρό εκκλησάκι που λειτουργούσε μόνο την ημέρα της «Αναλήψεως».

Το 1974 το μικρό εκκλησάκι πήρε τη σημερινή του μορφή, επεκτάθηκε κι άλλο και έγινε ενοριακή εκκλησία στην οποία λίγο αργότερα άρχισε να γιορτάζεται-τιμάται και ο Άγιος Νεκτάριος.

 Στα μέσα της δεκαετίας του 1950 δημιουργήθηκε στη Βέροια ο συνοικισμός «Παπάγου» οι κάτοικοι του οποίου ταυτόχρονα με τα πρώτα σπίτια τοποθέτησαν –στη σκιά μιας μικρής συστάδας δέντρων στο κέντρο του οικισμού- ένα εικονοστάσι αφιερωμένο στην «Ανάληψη».

Λίγο αργότερα, σε οικόπεδο που είχε χαρακτηρισθεί από το σχέδιο ρυμοτομίας για ανέγερσης εκκλησίας, οι ίδιοι κάτοικοι «έβαλαν» πολλές φορές το χέρι τους βαθιά στην τσέπη τους – παρά τις οικονομικές αντιξοότητες – και έκτισαν μικρό εκκλησάκι που λειτουργούσε μόνο την ημέρα της «Αναλήψεως».

Το 1974 το μικρό εκκλησάκι πήρε τη σημερινή του μορφή, επεκτάθηκε κι άλλο και έγινε ενοριακή εκκλησία στην οποία λίγο αργότερα άρχισε να γιορτάζεται-τιμάται και ο Άγιος Νεκτάριος.

 

Εφημερίδα Λαός
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: Εφημερίδα Λαός - Τοπική Εφημερίδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιοι εκλέχθηκαν στη νέα 25μελή Νομαρχιακή Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ στην Ημαθία

Ποιοι εκλέχθηκαν στη νέα 25μελή Νομαρχιακή Επιτροπή...

Μετά τις εσωκομματικές διαδικασίες και τις εκλογές...

Αναλαμβάνει νέος διοικητής της 1ης Μεραρχίας Βέροιας, ο υποστράτηγος Δ. Βουνίσιος

Αναλαμβάνει νέος διοικητής της 1ης Μεραρχίας Βέροιας,...

Ο υποστράτηγος Δημήτρης Βουνίσιος θα είναι ο νέος...

Διακοπή νερού, λόγω βλαβών στο Μακροχώρι - Μέχρι πότε θα διαρκέσει

Διακοπή νερού, λόγω βλαβών στο Μακροχώρι - Μέχρι πότε...

Από τη Δημοτική επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης...

Μήνυμα για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Γυναίκας από την Πρόεδρο της Επιτροπής Ισότητας του Δήμου Αλεξάνδρειας

Μήνυμα για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας...

Ο φετινός εορτασμός για την παγκόσμια ημέρα της...

Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός - Τμήμα Βέροιας: Άνοιγμα λογαριασμού και συγκέντρωση τροφίμων για τους σεισμοπαθείς της Ελασσόνας

Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός - Τμήμα Βέροιας: Άνοιγμα...

Σε συνέχεια της μεγάλης κινητοποίησης του Ελληνικού...

Ηλίας Πλιόγκας: Διαρκής η ενίσχυση σε προσωπικό στο Γ.Ν Ημαθίας

Ηλίας Πλιόγκας: Διαρκής η ενίσχυση σε προσωπικό στο Γ.Ν...

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού του Υπουργείου Υγείας, της...

Δωρεάν rapid tests στο Ζερβοχώρι την Τετάρτη με πρωτοβουλία του Δήμου Νάουσας

Δωρεάν rapid tests στο Ζερβοχώρι την Τετάρτη με πρωτοβουλία...

Δωρεάν τεστ ελέγχου για Covid θα πραγματοποιηθούν, την...

Δράσεις της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής και του Κέντρου Κοινότητας του Δήμου Βέροιας με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

Δράσεις της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής και του...

Δράσεις προς τιμήν της Γυναίκας και της ημέρας που...

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΡΘΡΩΝ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ # ΝΕΑ

Σχετικά άρθρα

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε την Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021 από το Υπουργείο Εσωτερικών, το Νομοσχέδιο «Εκλογή Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών», η οποία θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 18 Μαρτίου.Ο νέος εκλογικός νόμος...

Φωτό: Οι πρώτοι εγκαταστημένοι «αστοί» πρόσφυγες στη (μετέπειτα επονομασθείσα) συνοικία «Έξω Παναγιά», μπροστά στο σπίτι της οικογένειας Αριστείδη Αμοιρίδη (3ος από αριστερά όρθιος). Αρχείο Γέρσης ...

Έφυγε από την ζωή σε ηλικία 49 ετών η φιλόλογος Σταυρούλα Αντ. Γιουρούκη. Με τον σύζυγό της Γιάννη, απέκτησαν  δύο παιδιά(ένα κορίτσι στο λύκειο και ένα αγόρι στο γυμνάσιο), ενώ ήταν άνθρωπος χαμηλών τόνων, που...

Στην τοποθέτησή του στην συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Βέροιας, ο εντεταλμένος σύμβουλος στην Δημοτική Αστυνομία Στάθης Κελεσίδης παρουσίασε τον αγώνα μιας οικογένειας στο Μακροχώρι να στηρίξει το...